Nieuws Actueel

Crowdfund Top 40 van het eerste kwartaal

Caroline Spilt 22 april 2015

Crowdfunding mensen

De hoogste nieuwe binnenkomer in de Nederlandse Crowdfunding Top 40 van het eerste kwartaal in 2015 is WakaWaka. Zij wisten binnen één week 500.000 euro op te halen voor elektronica op zonne-energie. De crowd investeert ook in (nieuwe) restaurants, duurzame energie en slimme ICT oplossingen.

Lees ook:

Start-up voorziet Syrische vluchtelingen van zonne-energieCrowdfunding voor bouwblokjes: 350K in 7 uurHotel Aalborg haalt in 4 dagen 400K op

De Breed & Partners brengt wekelijks de Crowdfunding Top 40 uit met daarin de projecten die in één week het meeste kapitaal hebben opgehaald. Per project worden de bedragen, de omschrijving, het platform en de categorie aangegeven.

Verschillende vormen Als je investeert in een crowdfunding project kun je er op verschillende manieren iets voor terug krijgen. "We hanteren vier soorten crowdfunding categorieën", aldus Judith Herrewijn van De Breed & Partners. Bij een Lening ontvangt de investeerder de inleg terug plus eventuele rente. Bij de categorie Aandelen wordt de investeerder mede-eigenaar. De Product categorie geeft een niet-financiële tegenprestatie, zoals een dienst of een product en bij Donatie is er geen tegenprestatie.

Groeikapitaal versus startkapitaalWat opvalt is dat de categorie Lening de hitlijst vaak aanvoert en het meest voorkomt in de Top 10. "We zien een tweedeling ontstaan waarbij enerzijds groeikapitaal wordt gevraagd door gevestigde ondernemingen die willen crowdfunden middels een lening en anderzijds startkapitaal wordt gevraagd voor nieuwe producten of diensten. Er worden grotere bedragen geïnvesteerd in gevestigde ondernemingen, vandaar dat deze projecten hoger in de Top 40 staan. De starters met een goed idee moeten meer moeite doen om het doelbedrag te halen."

Aanvulling op bancaire financieringCommercieel directeur Jan-Willem Onink van Crowdfinanceplatform Collin Crowdfund ziet vooral de combinatie met bancaire financiering groeien. Collin zoekt steeds de samenwerking met traditionele partijen in de markt om daarmee co-financiering te stimuleren: "Crowdfinance wordt langzaam mainstream in Nederland. Het is een uitstekende aanvulling op bancaire financiering. De combinatie financieren, exposure voor je product of dienst en daarnaast het creëren van zogenaamde ambassadeurs voor je bedrijf is wat we succesvol zien groeien. Belangrijk is wel dat je er als bedrijf echt voor moet kiezen om je campagne zorgvuldig voor te bereiden."

Populaire projectenTypisch is de toename in het aantal horeca projecten. Ondernemers vragen financiering voor het opstarten van een nieuw take-away initiatief, groeifinanciering voor een bestaand restaurant of startkapitaal voor het opzetten van een thuisbezorg service. Voedsel is hot en dan met name eerlijke, gezonde of biologische varianten. Projecten met de focus op duurzaamheid komen ook vaak voor in de Top 40. Je kunt hierbij denken aan nieuwe vormen van energie, het opzetten van een zonnepanelenpark of de aanschaf van een biomassa installatie.

De Crowdfunding Top 40 wordt samengesteld door De Breed & Partners. Zij ondersteunen ondernemers bij het vinden van de benodigde financiering voor onderzoek en ontwikkeling van technologische vernieuwingen.

Top 3 hitlijsten eerste kwartaal 2015

Top 3 populaire projecten (euro per week)

1. WakaWaka met € 500.000,- voor lampen en opladers op zonne-energie2. Banbao Europe met € 350.000,- voor educatieve bouwblokjes voor kinderen3. Aalborg Hotel met € 335.000,- voor de overname van een hotel

Top 3 platforms (gem. euro per week per project)

1. Collin Crowdfund met gemiddeld € 143.3032. Geld voor Elkaar met gemiddeld € 44.9173. Kapitaal op Maat met gemiddeld € 27.880

Top 3 populaire onderwerpen

1. Horeca, investeren in bestaande of nieuwe formules2. Vastgoed, investeren in nieuwbouw of renovatie3. Duurzaamheid, investeren in duurzame producten