Nieuws Actueel

Crowdfunden doe je zó

Merlijn Ensing 8 januari 2014

Crowdfunding is in de afgelopen jaren flink gegroeid. In 2012 werd door bedrijven gemiddeld 38.000 euro opgehaald. Heb je ook een businessplan maar krijg je de financiering nog niet rond? Gebruik de volgende tips om de kans op succes voor je campagne zo groot mogelijk te maken.

38.000 euro gemiddeldCrowdfunding is inmiddels een geaccepteerde vorm van financiering voor bedrijven. Donateurs kunnen je hiermee helpen plannen te realiseren, zonder inmenging van een bank. In 2012 werd in Nederland voor 14 miljoen euro opgehaald door 570 projecten. Voor de categorie onderneming bleek de opbrengst gemiddeld € 38.000. Alles wijst er op dat de stijgende trend zich in 2013 heeft doorgezet. Dit blijkt uit een studie van Douw&Koren, een adviesbureau voor crowdfunding.

Motivatie om te donerenUit onderzoek naar de motieven van het publiek om bepaalde campagnes wel of niet te steunen komen een aantal lessen naar voren die de kans op succes voor jouw campagne kunnen vergroten. Dus als je niet afhankelijk wilt zijn van de bank bij de nieuwe plannen voor je bedrijf, gebruik dan deze tips:

1. Maak duidelijk waaromOm mensen in beweging te krijgen is het belangrijk om goed te kunnen vertellen wat je voor ogen hebt en met name waarom je het wilt. Wat is jouw inspirerende verhaal? Vertel het enthousiast en authentiek, want dat willen mensen graag zien. Maak er geen gelikte reclamespot van. Zorg dat je een goede foto van jezelf bij de oproep plaatst.

2. Wat is het project preciesWaar gaat de investeerder deel van uit maken? Maak het heel concreet en overzichtelijk. Je moet het makkelijk kunnen uitleggen, anders werkt het niet. 3. Bedenk van tevoren goed wat je de investeerder biedtGeld is belangrijk, dus een goed rendement bieden is van belang. Beter is nog om de donateur een goed gevoel mee te geven. Maak hem tot een stukje in een groter geheel. Als je bijvoorbeeld een koffiebar wilt starten, beloon een gulle gever dan met een koffieworkshop zodra je zaak draait. 4. Kies het juiste platformMet het succes van crowdfunding is ook het aantal websites waar projecten worden aangeboden flink toegenomen. Er zijn diverse sites die zijn bedoeld voor ondernemers:

-CrowdAboutNow -Geldvoorelkaar -Seeds -WeKomenErWel-Share2Start

5. Gebruik je netwerk om je campagne te vergroten.De meeste kans op een bijdrage vind je bij de mensen uit je directe omgeving. Begin dus ook bij hen als je je campagne start. Het helpt je bovendien om onbekenden te overtuigen als je kunt laten zien dat er al een hele club achter je ideeën staat. 6. Bepaal welk publiek je wilt aangesprekenGa je je richten op de massa die je met kleine bedragen steunt? Of mik je meer op een aantal grotere investeerders? Deze keuze is een belangrijk onderdeel van je campagneplan. Het bepaalt voor een belangrijk deel de toon van je campagne en via welke kanalen je gaat werven. Jongeren bereik je op een andere manier dan oudere donateurs. 7. Communiceer helder over het bedrag dat je nodig hebt.Je publiek raakt gemotiveerd als het kan toewerken naar een concreet doel. Dat doel bepaal je door een haalbaar richtbedrag vast te stellen. Daarnaast helpt het ook om er een datum aan te plakken: ‘Vóór 1 februari hebben we €12.000,- nodig, help mee’. De drempel om bij te dragen kun je nog verlagen door een vast bedrag als gift voor te stellen: ‘Doe al mee voor € 25’.

Lees verder op BC.nl