Nieuws Actueel

Crowdfunding Day: 'Hopen is nooit een strategie'

Martijn Vervest 12 mei 2015

Crowdfunding is voor veel ondernemers niet meer weg te denken. Vooral voor startups en kleine MKB’ers is het dé manier om hun groei te financieren. Op de Crowdfunding Day in de Amsterdam Arena werd door verschillende ervaringsdeskundigen uit de doeken gedaan welke aspecten belangrijk zijn om je crowdfundcampagne te laten slagen. "Denk na over hoe je het gaat aanpakken, hopen is nooit een strategie."Contact"Ga de straat op, maak een connectie met de mensen die je ondersteunen. Vraag de community om hulp." zegt Chantal Engelen van Kromkrommer, die 'lelijke' groente aan de man proberen te brengen om zo voedselverspilling tegen te gaan. Ook Felix Heinricy van cloudservice Protonet is als onderdeel van zijn crowdfundcampagne de straat op gegaan. "Daar hebben we mensen gevraagd wat ze van ons vonden en wat we konden verbeteren, dat heeft een hoop nieuwe investeerders opgeleverd." Een trouwe schare volgelingen is belangrijk. Helemaal als je na je eerste project een tweede, of derde, campagne wilt opzetten. "Je moet ze betrekken bij je bedrijf, vaak komen ze met goede ideeën", zegt Heinrichy. Geld binnenhalen"Het gaat niet altijd om het werven van ambassadeurs", legt Pascal Ontijd van autodeelplatform SnappCar uit. "Soms gaat het gewoon om het binnenhalen van nieuwe investeerders, nieuw kapitaal." Dat is helemaal het geval als je bedrijf groter wordt en particuliere financiering niet meer toereikend is. "Wij werken met een systeem van een deel crowdfund, een deel professionele investeerders. Zo behoud je het grote voordeel van ambassadeurschap maar heb je ook genoeg kapitaal om verder te groeien", vervolgt Ontijd. Strategie Wat alle succesverhalen gemeen hebben is dat de ondernemers er achter goed hebben nagedacht over het traject van de campagne. “Dingen die je op voorhand kan plannen moet je uitwerken voor je aan de campagne begint, anders loop je al snel achter de feiten aan”, zegt Ontijd. “Je moet er wat voor doen, alleen maar hopen dat mensen geld gaan geven is geen strategie.” De eerste drie dagen zijn volgens Titiaan Zwart van Mantelaar, een zorgbureau dat ouderen aan studenten koppelt, cruciaal. “Je moet zorgen dat je vrienden en familie als eerst gaan investeren. Als je binnen drie dagen de eerste 50 procent van je streefbedrag binnen hebt heeft je project 97 procent kans van slagen. Als er één schaap over de dam is…" Media Media zijn een belangrijk onderdeel van ieder crowdfundproject. Het zijn de belangrijkste, zo niet enige, kanalen om het grote prubliek te bereiken. "Ga op zoek naar media, journalisten binnen je vakgebied. Zorg dat ze over je schrijven tijdens de lancering. Als alles eenmaal rolt moet je zorgen voor high-quality content, die media gewoon één op één kunnen overnemen", tipt Don Molenaar van Beam, een draagbare beamer met een lampenfitting. Titiaan Zwart: "Wij hebben gewacht tot het onderwerp zorg in de media kwam, zo konden we meeliften op die hype."Niet bangHet beeld dat de crowdfundcommunity in het vaarwater van de banken ronddobbert en zo een bedreiging vormt voor de gevestigde orde is volgens de voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken, Chris Bijink onzin. "Banken zijn helemaal niet bang voor de competitie van de crowdfundplatforms. Het kan voor kleinere ondernemers een goed alternatief zijn als ze bij de bank geen krediet krijgen." Bijink vindt dat banken deze alternatieve manieren van financiering serieus moeten nemen. "Banken kunnen veel leren van crowdfundplatforms, vooral op het gebied van persoonlijke benadering en de band tussen de kredietverstrekker en ondernemer."