Nieuws Actueel

Crowdfunding: De 'crowd' wil bier

Martijn Vervest 1 juli 2015

Oersoep groot

Particulieren investeren steeds meer in lokale brouwers via crowdfunding. De afgelopen weken is er een recordbedrag van totaal 4 ton opgehaald door de lokale brouwers.

Het is niet bij te benen. Sinds de brouwers van het Nijmeegse Oersoep hun campagne zijn gestart, heeft de teller niet stilgestaan. In een paar weken tijd haalden zij €170.000 op, allemaal geïnvesteerd door particulieren. En ze zijn niet de enige, ook het Haagse Kompaan haalde €150.000 in dezelfde tijd op. Populair Lokale bierbrouwers trekken veel investeerders aan. Mark Laagewaard, directeur van crowdfundplatform CrowdAboutNow, verklaart deze populariteit. "Steeds meer mensen ontdekken de kwaliteit van kleine bierbrouwers. Bovendien is het een product dat mensen begrijpen. Wat is nou tastbaarder dan een biertje?" Consumenten vinden lokale producten steeds belangrijker en daar is het Nederlandse speciaalbier een goed voorbeeld van. Betrokken Voor brouwers is de keuze voor crowdfunding een bewuste. Het gaat verder dan alleen geld ophalen. Jasper: ‘Met crowdfunding geven we betrokken mensen de mogelijkheid om ons te helpen met onze plannen en dromen. Je creeërt aandacht voor wat je doet.’ Zo breiden ze hun bekendheid uit en vergroten ze hun klantenkring. Uitbreiding De brouwers van Oediupus, Brouwerij Kees!, Kompaan en Oersoep kozen ervoor om via crowdfunding. Het geld is vaak nodig voor uitbreiding van de brouwerij. Maar ook regelmatig gaat (een deel) van het geld naar de bouw van een brewpub; zodat mensen in de brouwerij een biertje kunnen drinken. Zo opende Oedipus 17 juni jl. hun Brewery & Taproom in Amsterdam Noord.

OersoepKompaan