Nieuws Actueel

'Crowdfunding is het moderne bedelen'

Van onze redactie 23 april 2015

Gusto moda bag customize kleding groot

Tienduizend euro binnenhalen door crowdfunding klinkt rooskleurig, maar is eigenlijk hard werken. "Toen ik dacht dat ik het niet ging halen, ben ik maar gaan flyeren op Amsterdam-Zuid", zegt Suzanne Jongert van Gusto Moda. Sinds twee weken is haar website gelanceerd, waar ze ontwerpers bij elkaar brengt die handgemaakte kleding en accessoires maken.

Designers hebben moeite om bezoekers te bereiken. Ze zijn vooral goed in wat ze doen. In één product maken. Bijvoorbeeld sieraden. Gusto Moda probeert ze te bundelen op één platform. Inmiddels zijn op de site producten te koop van twaalf ontwerpers.

Je hebt bijna tienduizend euro bij elkaar geharkt met crowdfunding. Ging dat makkelijk?

"Nee. Helemaal niet. Het was nieuw. Een uitdaging vind ik altijd leuk, maar wat niet handig is aan Kickstarter, is dat je alleen met creditcard kan betalen, en niet met iDeal. Voordeel is dat je niet te maken hebt met aandelen en leningen. Maar het heeft heel veel tijd gekost om mensen te zoeken. Crowdfunden is toch het moderne bedelen. Ik heb veel persberichten gestuurd en gepitcht bij BNR. Toen ik dacht dat ik het niet ging halen, heb ik zelfs geflyerd bij Amsterdam-Zuid. Op een gegeven moment besloot ik 'dit doe ik nooit meer'. Het voelt als mensen overhalen. Maar het is gelukt, dus ik had het er voor over."

Wat heeft het meeste geld gekost?

"Al het geld is opgegaan aan de portal en een openingsfeest. Verder krijgen alle backers een reward. Ik moet ze terugbetalen in de vorm van een cadeau. En Kickstarter krijgt een provisie van vijftien procent. Ze doen niet zoveel, maar als je je richtbedrag hebt gehaald, moet je ze 1500 euro teruggeven."

"Het is super duur en ingewikkeld om een site te bouwen en een customized tool te krijgen die voor alle producten werkt. Ik wil bij TNO een afspraak maken. Ik zag ze bij de Week van de Ondernemer. Ze hebben alle kennis in huis, maar doen er niks mee op commercieel gebied. Zij hebben het uitgewerkt. Voor mij is het een kwestie van toepassen. Denk aan digitaal kleding passen. Of een tool waarbij je een basiskledingstuk helemaal ziet veranderen."

En over vijf jaar?

"Veel merken zoals Timberland en Ray-Ban customizen al, maar dat doen ze voor zichzelf. Volgende stap is om die grote merken toe te voegen. Maar dat is echt pas ronde twee, want dan heb je meer te bewijzen: 'Ik heb zoveel bezoekers. Zo ziet het eruit.' Dat heb ik wel gemerkt: je moet echt een product hebben, voordat je kan aankloppen."

"En aan de innovatieve kant: ik zou graag met 3D-printers gaan werken."

Je producten zijn fairtrade staat op de site. Hoe fairtrade?

"We zijn fairtrade, maar ik heb nog geen tijd gehad om het label er aan te koppelen. Op de site staan foto's en video's van waar de spullen worden gemaakt. We zijn helemaal transparant. Ik heb niks te verbergen. Ik weet zeker dat ik alle bouwstenen heb voor een fairtrade label. Het is eerlijke ingekocht. Geld gaat niet naar rare plekken. Zoals het op de site staat, is het ook gewoon."