Nieuws Actueel

CT Food Group: import, export en kaas-outlet op Needs bedrijventerrein

Van onze redactie 28 mei 2015

CT Food Group Ramon Roelink Peter Zandee

Doordat inmiddels ook het binnenlandse marktaandeel groeit, wordt CT Food Group en CT Food Support ook steeds actiever binnen Nederland. CT staat bij de namen van de bedrijven voor de goede orde voor Chees Trade. Daarbij gaat het bij de Food Group vooral in de aan- en verkoop van kaas. Bij Food Support komt het veredelen van kaas om de hoek kijken. Het Needse bedrijf veredelt zo’n half miljoen kilo kaas.

Bij de handel ging het het laatste jaar om zo’n 800 ton, aldus directeur Roelink. De Needse kaasexpert heeft weinig last van de Russische boycot van Europese zuivelproducten. Dat komt vooral omdat Roelinks handel van oudsher meer op Duitsland was gericht. Wel heeft het bedrijf in de valutasfeer het loskoppelen van de koers van de Zwitserse franc kunnen voelen.

1.600 vierkante meter

De in 2000 in Neede neergestreken Roelink begon met een opslag aan huis, kocht in 2005 zijn eerste hal en heeft er nu vier, met een oppervlakte van 1.600 vierkante meter. De meeste kaas rijpt evenwel op andere plaatsen. In Tirol is Roelink deelnemer in een joint venture rond een tunnel waarin kaas rijpt.

In Nederland is hij in 2011 met een grotere fabriek in zee gegaan, waaraan hij de rijping uitbesteedt. De goede receptuur luistert daarbij nauw, net als temperatuur en luchtvochtigheid. Een van de Needse hallen heeft een binnentemperatuur van 15 graden Celsius, in een andere wordt kaas warmtegerijpt onder een hogere luchtvochtigheid.

Constante kwaliteit

Verwacht geen zeer ambachtelijke, ‘handgemaakte’ kazen in de rekken bij CT Food Group/Food Support. „Om je klant tevreden te stellen kun je beter een iets minder goed product hebben waarvan de kwaliteit heel constant is”, zegt Roelink. „Zodat iemand de smaak krijgt die hij kent en opnieuw wil genieten. Dat is beter dan een kaas met pieken en dalen wat smaak betreft. Een piek is misschien niet erg, een dal wel.”

Sinds eind maart heeft het bedrijf achter kranenbedrijf Neco aan de Parallelweg op De Wheemergaarden eens per maand een outlet. Consumenten kunnen de laatste zaterdag van de maand kaas voor thuisgebruik kopen. De eerste reacties zijn positief, aldus Roelink. „De eerste keer was het nieuw, maar de tweede keer was de toeloop net zo groot. Mensen gaan meestal met meerdere stukken kaas naar huis. En komen terug als het op is.”

Customizing

Sommige kazen krijgen bij het bedrijf een ‘jasje’ van kruiden. Niet altijd is de verpakking evenwel bedoeld om te consumeren. Customizing is een begrip dat ook in de kaashandel speelt. Ramon Roelink: „Wij hebben een eigen innovatieve techniek ontwikkeld om kazen te voorzien van tekst en logo’s. Kaas met een eigen logo of naam geeft een product wat meer cachet. Dat kunnen we ook doen voor wie bijvoorbeeld kaas als relatiegeschenk wil weggeven. Of als er bij een evenement kaas wordt verkocht. Natuurlijk gaat er werk zitten in het instellen van de apparatuur, maar we kunnen dat toch al vanaf het aantal van een stuk of vijf kazen aanbieden.”

Enkele soorten kaas van eigen receptuur verkoopt het bedrijf onder een eigen merknaam. Molenkaas is daarvan het meest aansprekende voorbeeld.

Foto: Ramon Roelink, eigenaar van CT Food Group. (Peter Zandee)