Nieuws Actueel

'Cultuuromslag bij Imtech werpt vruchten af'

Caroline Spilt 18 maart 2015

Imtech bonus terugstorten miljoenenverlies

De cultuurverandering bij Imtech begint vorm te krijgen. Werknemers zijn niet langer bang om hun mond open te trekken bij misstanden in de organisatie, zoals de boekhoudkundige onregelmatigheden die begin 2013 aan het licht kwamen en het Goudse installateursbedrijf in grote financiële moeilijkheden brachten. Dat zei topman Gerard van de Aast woensdag in een toelichting op de jaarcijfers.

Waar in 2012 niet meer dan twee meldingen van wangedrag door werknemers de bestuurskamer bereikten, volgens Van de Aast "een onnatuurlijk laag aantal'', waren dat er een jaar later bijna dertig. In 2014 trokken klokkenluiders zelfs ruim negentig keer aan de bel. De topman sprak van een inhaalslag. "Wij maken veel werk van openheid en transparantie en dat blijkt te werken'', zei hij.

SchadeclaimsIn zes op de tien gevallen bleek er daadwerkelijk iets aan de hand te zijn. Daar zaten tien tips tussen over de grote fraude- en omkopingszaken waar Imtech mogelijk bij betrokken is, met name in Duitsland waar justitie het bedrijf op de huid zit. Het bedrijf werkt mee aan alle onderzoeken, zei financieel directeur Hans Turkesteen. Op eventuele boetes of schadeclaims wilde hij niet vooruitlopen.

Sectorbreed probleemDe verdenkingen in Duitsland betreffen overigens niet alleen Imtech, maar behoren tot een 'sectorbreed probleem', zei Van de Aast. Doordat het bedrijf al twee jaar geleden met de neus op de feiten werd gedrukt en inmiddels bezig is schoon schip te maken, heeft het volgens de topman 'een voorsprong op de rest'.

Kleinere vergrijpenAndere tips die nog bestudeerd worden, gaan veelal over kleinere 'vergrijpen', variërend van autoritair gedrag van managers tot diefstal. Van de Aast benadrukte dat Imtech ook met zulke zaken korte metten maakt. "Ook als je met iets onder je snelbinder van het terrein fietst, word je ontslagen. We sturen dan alleen geen persbericht uit.''

UitlegImtech legt volgens Van de Aast 'gevraagd en ongevraagd' aan klanten uit wat er aan de hand is. Dat moet helpen de gevolgen voor de orderontvangst beperkt te houden. "Wij vertellen wat er gebeurd is, wat we hebben gedaan om herhaling te voorkomen, en dat we op een eerlijke, nette manier zaken willen doen.''