Nieuws Actueel

Curator Spyker: Iedereen wil Spyker

Rik Nizet 19 december 2014

Er is veel interesse voor een mogelijke doorstart van het donderdag failliet verklaarde autosportmerk Spyker. Zowel buitenlandse als binnenlandse partijen hebben zich al gemeld bij curator Henk Pasman van Wijn & Stael Advocaten.Het doek valt voor SpykerSucces: Interview Victor Muller

"Binnen no time kreeg ik al mails uit de Verenigde Staten en het Verre Oosten. Ook Spyker-oprichter Victor Muller heeft plannen voor een doorstart. Tijdens de surseance benaderden diverse partijen mij al'', zegt Pasman. De curator wil in januari een bidbook opstellen waarna het biedproces op gang kan komen.

Gedeeltelijke doorstartDe curator wil eerst bekijken of een gehele of gedeeltelijke doorstart van de autoproducent tot de mogelijkheden behoort. "Maar er zijn ook partijen die alleen het merk willen kopen." Pasman wil daarom goed in kaart brengen waar geïnteresseerde partijen precies op zouden willen bieden.

Schuld: 15 tot 30 miljoenHet failliete Spyker laat volgens de curator een schuld achter van 15 tot 30 miljoen euro. Dat kan in het slechtste geval nog oplopen tot 40 miljoen. Een groot deel van de claims komt van financiers. "Spyker had geen bank en was afhankelijk van externe financiers'', verklaart Pasman.

ClaimsHandelscrediteuren claimen al zo'n 12,5 miljoen euro. Verder hangt Spyker twee claims van in totaal 20 miljoen euro boven het hoofd van de curator van Saab. Spyker nam het Zweedse automerk in 2010 over, maar Saab ging twee jaar later bankroet. De status van die claims is echter onduidelijk, stelt de curator.

LoonkostenEen faillissement van Spyker was onvermijdelijk, volgens Pasman. De activiteiten van de sportwagenfabrikant lagen sinds begin oktober stil terwijl de loonkosten doorliepen. Het bedrijf schreef in 2013 een verlies van 10 miljoen euro, bij een omzet van 1 miljoen euro. Dat komt neer op de productie van drie auto's, schat de curator. Dit jaar leed Spyker een verlies van 5 miljoen euro.

OntslagDe 35 werknemers van Spyker krijgen vrijdag ontslag aangezegd. De meesten van hen werken op de productielocatie van het sportwagenmerk in Zeewolde.

De failliete boedel laat nog een voorraad van zo'n twintig auto's achter. "Maar dat zijn niet allemaal auto's die rijden'', zegt Pasman. "Daar zitten ook auto's bij zonder motor en meerdere demomodellen.''