Nieuws Actueel

Dé manier om vandaag nog te starten met duurzaam ondernemen

Rik Nizet 2 januari 2015

Tegenwoordig kan geen ondernemer er meer omheen: duurzaam ondernemen. Oftewel maatschappelijk verantwoord ondernemen. Als het een onderwep is waar je je nu nog niet mee wilt of kunt bezighouden, is het ongetwijfeld iets waar je binnen afzienbare tijd wettelijk of marketingtechnisch mee in aanraking zult komen. Toch zie je dat bedrijven die zich er nu al in verdiepen of verstrekkende groene toekomstvisies ontwikkelen, veel consumentenvertrouwen winnen vanwege de vooruitstrevende en verantwoordelijke houding die ze hierdoor aannemen. Maar hoe dat je dat nu, je bedrijf omzetten naar een duurzame onderneming?

Doelen voor de langere termijnOm duurzaam ondernemen te laten slagen, is het belangrijk om deze nieuwe manier van denken in alle lagen van het bedrijf door te voeren: in de productie, de levering en consumptie van de goederen of diensten. Dit vergt tijd, maar geeft wel een garantie af voor een groene toekomst. Wat je moet doen, is op zoek gaan naar de drie P's: de economische prestaties (Profit), de sociale kant (People) en de ecologische randvoorwaarden (Planet). Door de OESO-richtlijnen in concrete vorm om te gieten, dus specifiek afgestemd op jouw onderneming, komen de P's vaak duidelijk bovendrijven.

Denk hierbij aan het opstellen van een gedragscode waarin de normen en waarden tot uiting komen of het opstellen van een duurzaamheidsverslag waarin de maatschappelijke verantwoordelijkheid wordt beschreven. Steeds vaker ruimen bedrijven een speciaal gedeelte van hun website in voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een mooi voorbeeld is een online drukkerij – waar uiteraard tonnen papier in omgaan –die de drie P's in hun bedrijfsstrategie hebben opgenomen.

Doe het vandaagZoals gezegd vergen bovenstaande doelstellingen tijd. Maar niet gevreesd, je kunt ook vandaag al beginnen met duurzaam ondernemen, hoe groot of juist klein je bedrijf ook is. Hoe? Door bijvoorbeeld simpelweg tijdens uw volgende bestelling van kantoorartikelen de groene producten in uw mandje te leggen. Een goed voorbeeld hiervan is papier; papierverspilling is een, in veel gevallen onnodig, grote milieuvervuiler. Door te kiezen voor FSC-gecertificeerd papier laat je zien begaan te zijn met het milieu en je als medemens verantwoordelijk te voelen voor het beperken van onze ecologische voetafdruk. FSC-gecertificeerd papier zorgt voor behoud van de bossen wereldwijd en transparantie in het grondstoffengebruik. Daarnaast kun je een bijdrage leveren aan de verdere groei van de naamsbekendheid van FSC door hier melding van te maken op uw website of in uw duurzaamheidsverslag.