Nieuws Actueel

Dé portfolioblunders van ZZP'er

Rik Nizet 4 maart 2014

Als kleine ondernemer en ZZP'er kan een gevuld en goed verzorgd portfolio je helpen nieuwe opdrachten binnen te halen. Ook kun je jezelf er mee onderscheiden van je concurrent. Maar kijk wel uit dat je niet juist in de problemen komt door je portfolio. Voorkom de volgende veelgemaakte fouten.

1) Jij vindt je portfolio geweldig, anderen helaas nietOm opdrachtgevers te overtuigen moet je portfolio er natuurlijk netjes uitzien. Stel je kwetsbaar op en leg je portfolio voor aan bekenden. Zo ben je er zeker van dat niet alleen jij het er goed vindt uitzien, maar anderen ook. Kijk daarnaast ook eens hoe een concurrent het heeft aangepakt. Het kan er alleen maar beter van worden.2) Plaatsen van auteursrechtelijk beschermde werkenVoor bijvoorbeeld programmeurs of vormgevers kan het lastig zijn om een portfolio te vullen. Vaak ligt het auteursrecht van het werk bij de opdrachtgever. Regelmatig komt het voor dat deze partij niet wil dat jij als maker naar voren treedt. Het is immers een product/ontwerp waarmee dit bedrijf naar buiten treedt. Voorkom ruzie met je opdrachtgevers en plaats niet zomaar iets dat van hen is, ook al heb jij het gemaakt. 3) Geen afspraken gemaakt over gebruikOok al ligt het auteursrecht van je werk bij een ander, dat betekent niet dat je er absoluut geen gebruik van kan maken. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je dit overlegt met je opdrachtgever. Het komt ook voor dat er meerdere eigenaren zijn van het auteursrecht. Het ontwerp is van de ene vormgever, het logo van de ander. Overleg voor de zekerheid altijd met beide partijen.

4) Werk is niet van jou Goede sier maken met werk dat niet van jou is, is natuurlijk onacceptabel. Nooit doen, je zakt door het ijs. 5) Geen plan achter het getoonde werkAls je geen focus hebt in je portfolio hoef je dat in je werkzaamheden ook niet te verwachten. Laat altijd het werk zien waar in de toekomst graag meer van wilt doen. Opdrachtgevers zien het bewijs dat je het kunt en zullen je sneller een soortgelijke opdracht gunnen. 6) Vulling toevoegenIn je portfolio moet je alleen werk laten zien waar je echt trots op bent. Door ‘vulling’ toe te voegen daalt je portfolio in kwaliteit. Beter een dunner portfolio met kwaliteit, dan een ogenschijnlijk imponerend overzicht met matig werk. 7) Onbegrijpelijk voor een niet-expert Besef dat niet iedere opdrachtgever volledig thuis is in jouw wereld, dus gebruik begrijpelijke taal. Te veel vaktaal kan potentiele opdrachtgevers afschrikken. Neem de bezoeker mee in je werkproces, dan word je interessant. Laat voor de zekerheid je portfolio door anderen controleren op taalgebruik (zie punt 1). 8) Je portfolio niet bijwerkenOm te laten zien dat je goed bezig bent is het verstandig om af en toe je portfolio van een update te voorzien. Het laat zien dat je je ontwikkelt en er toe doet in je branche. Ook kan het zijn dat je oudere werken verwijdert omdat je je toelegt op net wat andere klussen. Wees er zeker van dat je portfolio een goede afspiegeling blijft van je werkzaamheden. 9) Te veel ingewikkelde technologieJe portfolio moet er goed uitzien, maar dat is iets anders dan een poppenkast. Let er op dat je werk centraal moet staan. Gebruik dus niet te flashy systemen om je werk te tonen. Dat leidt alleen maar af. Bovendien kan een ingewikkelde bediening ergernis vooroorzaken bij geïnteresseerden. Geen goede emotie om die mooie opdracht aan jou te gunnen.