Nieuws Actueel

D66: Minder reclame op publieke omroep

Martijn Vervest 7 oktober 2015

Publieke omroep

D66 wil minder reclame bij de publieke omroep. Die mag nu nog 10 procent van de zendtijd jaarlijks aan reclame besteden. Dat moet worden teruggebracht naar 8 procent. Kees Verhoeven van D66 stelt dat donderdag voor bij het debat over de mediawet."Zo voorkomen we dat de publieke omroep en de STER sluipenderwijs steeds meer reclame uitzenden", aldus het Tweede Kamerlid. De publieke omroep moet bezuinigingen. Het gat dat daardoor ontstaat kan volgens staatssecretaris Sander Dekker (Media) worden opgevuld door meer reclame uit te zenden.Verhoeven vreest ook meer reclame op Uitzending Gemist. Volgens hem leidt dat tot grote ergernis bij de kijker terwijl de extra inkomsten klein zijn.Regeringspartij VVD vindt het een slecht idee. "Kortere reclames betekenen minder geld voor programma's. Ik ben er niet voor om vervolgens meer belastinggeld in de publieke omroep te storten", reageert Arno Rutte.