Nieuws Actueel

D66 wil minder reclame op publieke omroep

Van onze redactie 7 oktober 2015

Image 5312899

,,Zo voorkomen we dat de publieke omroep en de STER sluipenderwijs steeds meer reclame uitzenden'', aldus Verhoeven. De publieke omroep moet bezuinigingen en het gat dat daardoor ontstaat kan volgens staatssecretaris Sander Dekker van Media worden opgevuld met meer reclames.Verhoeven vreest ook meer reclame op Uitzending Gemist. Volgens hem leidt dat tot grote ergernis bij de kijker terwijl de extra inkomsten klein zijn.Regeringspartij VVD vindt het een slecht idee. ,,Kortere reclames betekenen minder geld voor programma's. Ik ben er niet voor om vervolgens meer belastinggeld in de publieke omroep te storten'', reageert Arno Rutte.'Oneerlijke concurrentie'Commerciële radio- en televisieomroepen vrezen oneerlijke concurrentie als de publieke omroep meer reclames uit gaat zenden. Dat stelden de Vereniging Commerciële Omroepen (VCO), de Vereniging Commerciële Radio (VCR) en de NDP Nieuwsmedia eind 2013 al in reactie op een adviesrapport dat Dekker toen naar de Tweede Kamer stuurde.Volgens de organisaties wordt de NPO daarmee zelf 'een commerciële partij', die bovendien ook niet meer in staat zou zijn om 'maatschappelijk onderscheidende programma's aan alle doelgroepen' aan te bieden.,,Als deze plannen worden uitgevoerd, zetten we het medialandschap volledig op z'n kop", zei Bert Habets, topman van RTL Nederland en tevens voorzitter van VCO toen.