Nieuws Actueel

Datingsites vaag over kosten

Martijn Vervest 26 november 2014

Datingsites zijn vaak onduidelijk over de kosten van een abonnement en de regels omtrent opzeggen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Van de 10 onderzochte websites melden er 3 pas abonnementsprijzen na registratie en bij nog eens 3 is het flink zoeken naar de prijzen. Ook het opzeggen van een abonnement leidt geregeld tot problemen, omdat de optie van stilzwijgende verlenging snel over het hoofd te zien is. Alleen E-matching meldt hun tarief direct op de homepage, bij anderen moeten consumenten doorklikken naar 'prijzen' of het onduidelijke 'over ons'. Parship toont alleen de maandprijs bij een 2-jarig abonnement (€24,90), terwijl die bij een half jaar-abonnement bijna het dubbele (€44,90) is. Lexa noemt helemaal geen prijzen, totdat consumenten zich hebben ingeschreven. Ook bij 50Plusmatch, Relatieplanet en Paiq moeten consumenten veel klikken om de kosten te achterhalen. Verlengen Verder verlengen bijna alle sites het abonnement stilzwijgend en ze zijn daar niet bijzonder duidelijk over. Te laat opzeggen kan consumenten flink op kosten jagen. Zo gaat het tarief bij Parship bij niet tijdig opzeggen van je abonnement omhoog van €44,90 naar €70 per maand. Keurmerk De Consumentenbond heeft tweezijdige voorwaarden opgesteld met een aantal grote datingsites. Deze sites hanteren het 'Keurmerk Veilig Daten'. In de voorwaarden is vastgelegd dat de sites helder en transparant communiceren over hun prijzen en abonnementen. Uit het onderzoek blijkt echter dat ook deze websites niet uitblinken in helderheid. De Consumentenbond gaat de betreffende datingsites hier op aanspreken. Het volledige onderzoek van de Consumentenbond is voor te lezen in de Consumentengids van december 2014 (alleen voor leden)