Nieuws Actueel

De aller allerduurste reclame

Lotte Grimberg 8 september 2014

Maar liefst 25 miljoen euro neerleggen voor een reclame van twee minuten. Parfummerk Chanel had het er voor over en verovert hiermee de eerste plaats in de lijst van duurste reclames ooit gemaakt. De eer gaat uit naar de reclame uit 2004 geregisseerd door The Great Gatsby-regisseur Baz Luhrmann. Dit blijkt uit onderzoek van Ealuxe, luxury & fine living.

Dagelijks worden we overspoeld met reclames, gemiddeld 377 reclames per dag. Een beetje geld en moeite in een reclame steken om op te vallen kan dus geen kwaad. Chanel wist de Australische actrice Nicole Kidman te strikken voor de hoofdrol voor een kleine 9,2 miljoen euro.

VerliefdIn de commercial wordt de actrice verliefd op een man, die niet weet wie zij is. Na een harstochtelijke affaire moet ze terugkeren naar het echte leven. Haar leven vol stress, rijkdom en roem. Maar haar geheime liefde zal haar en haar parfum nooit meer vergeten.

Vier dagen waren er nodig om de commercial van zeven minuten in elkaar te zetten. Voor televisie en bioscopen is deze versie ingekort tot twee minuten.

1. Chanel - 25 miljoen euro

De tweede plaats wordt ingenomen door het Ierse biermerk Guinness. Zij betaalden ruim 15 miljoen euro voor de reclame. Verzekeringsmaatschappij Aviva was ruim 10 miljoen euro kwijt en eindigt hiermee op de derde plaats in de lijst. De nummer vier, Chrysler, was 9,2 miljoen kwijt en plaats nummer vijf wordt ingenomen door het Australische biermerk Carlton Draught, die 6,9 miljoen euro kwijt was.

2. Guinness - 15 miljoen euro

3. Aviva - 10 miljoen euro

4. Chrysler - 9,2 miljoen euro

5. Carlton Draught - 6,9 miljoen euro