Nieuws Actueel

De beste eerste tien minuten van je werkdag

Caroline Spilt 17 september 2015

Yoga kantoor succes start werkdag middelgroot

Het begin van werkdag kan stressvol zijn. Onbekende afspraken, urgente mails, een zieke werknemer. Hoe je je werkdag start, bepaalt je mindset en beïnvloedt de effectiviteit van je werk de rest van de dag. Dat stellen twee werkplek-experts en keynote-speakers Michael Kerr en Lynn Taylor op Business Insider. Dit is wat succesvolle mensen doen in de eerste tien minuten van hun werkdag:

1. Ze nemen een moment pauzeDit klinkt misschien Buddha-achtig, maar als je op een kantoor aankomt waar telefoons rinkelen, mensen je aanklampen, dan loop je het risico dat anderen je agenda bepalen. Wie pauze neemt, managet zelf zijn tijd.

2. Ze stretchen, staan en lopenSuccesvolle mensen stretchen om hun circulatie op gang te brengen voordat ze gaan zitten. Probeer eens een paar minuten te lopen of te staan.

3. Ze reviewen hun to-do-lijst en geven prioriterenMaak niet alleen een to-do-lijst, maar dag je zelf uit om een realistische hierarchie te maken. Belangrijkste zaken eerst. 's Morgens heb je het meest energie.

4. Ze visualiseren succesWie de positieve uitkomsten van een project voor ogen heeft, kan de benodigde stappen beter zien. Dit geeft focus. Je laat minder urgente zaken niet naar de voorgrond schuiven.

5. Ze multitasken nietMultitasking in de morgen - als je nog veel energie en het gevoel hebt dat je drie dingen tegelijk kan - is verleidelijk. Doe het niet. Multitasken is hoe dan ook minder efficiënt dan je op één taak concentreren.

6. Herken wat je afleidtJe niet laten afleiden, begint met het herkennen van de dingen die je afleiden: onnodige meetings, kletsende collega's, social media.

7. Ze nemen de tijd om hun team te begroetenOm verder te komen in je carrière kun je het menselijk aspect niet overslaan.

8. Ze lachenEen succesvolle arbeider begint met een lach. Ze melden zich bijvoorbeeld aan bij een grappige nieuwsbrief.

9. Ze nemen een moment om dankbaar te zijnDankbaar zijn - privé of zakelijk - zet kleine dingen in perspectief.

10. Ze helpen anderenEen dienstbare mindset reduceert stress en bevordert tevredenheid, omdat het de aandacht afleidt van jezelf. Volgens de CEO van de American Enterprise Institute: "Als ik voor mijzelf werk, is elke teleurstelling stressvol. Als ik in dienst werk van anderen, dan is het werk altijd intrinsiek waardevol, vanwege de intentie."

11. Ze checken hun mail strategischHet checken van mail kan één van die dingen zijn die lijken alsof je iets doet, maar die je eigenlijk afleiden van je belangrijkste taak. Anderen bepalen je agenda. Succesvolle mensen checken hun e-mail in de eerste tien minuten. Dat betekent: ze scannen welke mails nu beantwoord moeten worden en welke later. Ze duiken niet in één keer in de mailmassa.