Nieuws Actueel

De beste winkels van Nederland

Martijn Vervest 16 september 2015

Man beker groot

De categoriewinnaars van de publieksprijzen ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland 2015 en ABN AMRO Webshop Awards 2015 zijn bekend. Ruim 296.000 consumenten gaven gehoor aan de oproep hun favoriete winkelketens en webshops te beoordelen. Uit de resultaten blijkt dat de consument een goede (klanten)service het meest belangrijk vindt.Er zijn dit jaar zeven nieuwe categoriewinnaars onder de in totaal 30 winnaars. De nieuwe categoriewinnaars zijn Shoeby (Damesmode), Etos (Drogisterij), Kruidvat (Health & Wellness), Game Mania (Muziek, Films & Games), Bever (Sport), Phone House (Telecom) en Welkoop (Tuin).Categoriewinnaars ABN AMRO Webshop Awards NederlandDit jaar vond ook de tweede editie van de Webshop Awards Nederland plaats. Er worden in 20 categorieën awards uitgereikt. Dit betekent dat er vijf categorieën zijn bijgekomen ten opzichte van vorig jaar. De winnaars in deze nieuwe categorieën zijn Coolblue (Elektronica), Bol.com (Slapen), Intertoys (Speelgoed), Bever (Sport) en Phone House (Telecom).Service belangrijker dan prijsDe consument vindt de samenstelling van het assortiment en een betaalbare prijs minder belangrijk in vergelijking met voorgaande jaren. Dit jaar kijkt hij nadrukkelijker naar het serviceniveau dat retailers bieden. Bij webshops is sprake van een lichte stijging van het belang van een goede klantenservice. Daarnaast vinden consumenten het prijsniveau, aantrekkelijke acties en aanbiedingen iets minder belangrijk dan vorig jaar. Het assortiment (17,9 procent) en de prijs-kwaliteitverhouding (16,8 procent) zijn nog steeds het belangrijkst. Door de grotere waardering is klantenservice (7,6 procent) nu iets belangrijker dan een tijdige levering (7,5 procent).