Nieuws Actueel

De bouw van de grootste ijsbrug ooit

JOEP SCHOOL 28 december 2015

Ijs 18

’s Werelds grootste ijskoepel en een 21 meter hoge ijskerk geïnspireerd op de Sagrada Familia hadden ze in Juuka al, maar vandaag reist Amsterdammer Arno Pronk met bouwkundestudenten van de TU Eindhoven naar het Finse dorpje om er een 65 meter lange ijsbrug te bouwen. De op IJburg woonachtige TU-docent en architect Arno Pronk (48)is de projectleider. Hij wordt bijgestaan door studenten Roel Koekkoek (28) en Thijs van de Nieuwenhof (26). In totaal reizen zo’n honderdvijftig studenten en vrijwilligers van de universiteiten van Delft, Leuven, Helsinki, Gent, Bath, Edinburgh en Sint-Petersburg in groepen naar Juuka. Pronk compenseert de warmste kerst ooit met verve: de temperatuur ligt daar gemiddeld rond de tien graden Celsius onder nul, met uitschieters naar twintig of zelfs dertig graden onder het vriespunt. In zeven weken moet er een 65 meter lange brug van ijs verrijzen die is gebaseerd op een ontwerp van Leonardo da Vinci. Het materiaal dat de studenten gebruiken, heet pykrete; ijs versterkt met hout- en papiervezels. In de Tweede Wereldoorlog gebruikten de geallieerden het materiaal in de buurt van Sint-Petersburg om ijs op de omringende meren te versterken zodat er vliegtuigen op konden landen. "Daarna is pykrete nauwelijks meer toegepast. En dat is best vreemd", zegt Pronk in het Parool. De gedroomde brug voor over het IJ zal het niet worden, maar de TU-docent is er wel van overtuigd dat er in gebieden waar het koud genoeg is, vaker met pykrete gewerkt kan worden. "Door het toevoegen van de hout- en papiervezels wordt het ijs drie keer sterker en twintig keer taaier, waardoor het niet splintert. Zeker voor festivals met ijs, waar je meestal robuuste blokken ziet,is het een uitkomst om slanke constructies mee te maken." Net als de voorgaande jaren – in 2014 werd de grootste ijskoepel ooit gemaakt – wil Pronk een bijzondere prestatie neerzetten. "Er zijn al eens bruggen van 15 meter gemaakt, maar zo groot als deze nog niet. Uiteindelijk moet er een auto overheen kunnen rijden. We hebben al iemand gevonden die zijn auto beschikbaar wil stellen, dus dat is mooi." De brug wordt opgetrokken door dunne laagjes water te spuiten op een grote opgeblazen mal en dat te laten bevriezen. Leonardo da Vinci maakte het originele ontwerp voor een brug over de Bosporus, maar die is nooit gebouwd. De studenten en vrijwilligers proberen 24 uur per dag te werken, in ploegen. Dat is nodig, omdat er anders een risico is dat de machines bevriezen. "Het is daar maar zo’n vier uur per dag licht, dus je ritme wordt toch helemaal ontregeld." Als alles goedgaat, en het flink blijft vriezen in Juuka, moet de brug halverwege februari klaar zijn. "En dan bedenken we weer iets nieuws voor volgend jaar."