Nieuws Actueel

De copycat fratsen van V&D

Bram de Vrind 23 oktober 2015

Drie dwaze dagen bijenkorf vend vd hebbes pak je voordeel acties korting 335

Gele tasjes all over the place in de Nederlandse binnensteden. V&D is naast de 'Drie Dwaze Dagen' van Bijenkorf de actie 'Hebbes! Pak je voordeel' gestart. Het is tekenend voor het 'volledige gebrek aan visie' bij de noodlijdende keten, luidt het harde oordeel van hoogleraar en retaildeskundige Cor Molenaar. "Dit is copycatgedrag."

Adieu Drie Dwaze Dagen

Koopjesjagers kunnen deze week voor het laatst hun hart ophalen tijdens de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf. De warenhuisketen stopt met de actie, omdat het zich meer op het luxe segment wil richten. V&D daarentegen heeft nu zijn eigen actie: Hebbes! Pak je voordeel.

TussenseizoenDe Hebbes!-actie loopt in tegenstelling tot de Dwaze Dagen meerdere weken. Toch zijn gelijkenissen talrijk. De acties vallen beide in het tussenseizoen, hebben hoge kortingen die worden aangegeven met gele borden, terwijl klanten vertrekken met herkenbare felgele tasjes.

CopycatgedragV&D maakt zich schuldig aan 'copycatgedrag', oordeelt Retaildeskundige Cor Molenaar. "Dit is een paniekactie. Een stunt in de hoop dat shoppers deze dagen niet alleen naar de Bijenkorf gaan, maar ook even bij V&D binnenwandelen."

PrijzencircusDe uitverkoop komt op het moment dat de vorige stunt van V&D, het Prijzencircus, nog maar net achter de rug is. Dat wijst er volgens de retaildeskundige nog maar eens op de V&D met cashflowproblemen zit. "Ze doen alles om maar klanten binnen te halen."

Helemaal misluktHet Prijzencircus is volgens Molenaar 'helemaal mislukt'. "Tien jaar geleden was het in september nog een gekkenhuis bij V&D. Vorige maand moest ik tijdens het Prijzencircus zoeken naar de klanten. Ze hebben in tegenstelling tot andere jaren ook geen omzet van het Prijzencircus bekend gemaakt. Dat is veelzeggend."

Boter noch visDe Hebbes!-actie - die overigens ook in de zomer werd ingezet - is volgens de retailkenner tekenend voor het 'volledige gebrek aan strategie' bij V&D. De grootse warenhuisketen van Nederland heeft geen duidelijke doelgroep en doet onvoldoende aan klantenbinding. "Niemand kan precies zeggen waarvoor V&D staat. En ze vertegenwoordigen in tegenstelling tot Bijenkorf geen sterke merken. V&D is boter noch vis."

Schot hagelDe kortingsacties werken volgens Molenaar als 'een schot hagel'. "Ze strooien met kortingen en hopen dan maar dat de klanten komen."

UdenStop in hemelsnaam met dit soort stuntweken, is Molenaars advies. Hoe het dan wel moet? "Focus op een doelgroep. Trek je terug uit de grote steden. Daar heb je als V&D te weinig relevantie tussen boetiekwinkels en andere grote warenhuizen. Richt je op de middelgrote- en kleine steden en winkelcentra, waar je toegevoegde waarde hebt. Kijk naar een plaats als Uden. Daar is V&D dé klantentrekker."

HerfstvakantieV&D bestrijdt dat er sprake is van kopieergedrag. De Hebbes!-actie loopt sinds 2013 en vloeit voort uit eerdere stunts zoals Merkenparade en Prijscode, aldus een woordvoerster. De geel/zwarte kleurstelling 'is de lijn die we al jaren voeren'. V&D zegt dat de actie met de Drie Dwaze Dagen samenvalt vanwege de herfstvakantie. "Dat is voor ons traditioneel een belangrijk moment."

Cijfers gelektDe cijfers van het Prijzencircus zijn de afgelopen jaren niet via de officiële kanalen van V&D bekend gemaakt, maar door personeel gelekt, aldus de woordvoerster. "Ik heb geen inzicht in hoe het Prijzencircus is verlopen."