Nieuws Actueel

De expansiedrift van Oil & Vinegar

Rik Nizet 30 september 2015

Oil vinegar 335

Het concept en assortiment van Oil & Vinegar is bezig aan een wereldwijde uitrol. In relatief korte tijd heeft het Nederlandse concern ook in het buitenland een podium gecreëerd voor haar mediterrane producten. De franchiseformule groeit sterk in Europa, de VS, Canada en Brazilië. Onlangs opende de 100e Oil & Vinegar winkel z’n deuren, in het Caraïbische Puerto Rico.

Onderscheidende cadeausVan Nederland tot Zwitserland en Brazilië, elke winkel volgt hetzelfde concept: een belevingswinkel voor de zintuigen met een uniek assortiment olie, azijn en aanver­wante producten voor koken en tafelen. Gedurende het jaar wordt er in de winkels met thema’s ingezoomd op de uitblinkers. Dit betreft vaak een productsoort of een specifieke landstreek. In november en december gaat de aandacht met name uit naar onderscheidende culinaire cadeaus en feestelijke recepten.

Mediterrane smakenNaast de Mediterrane keuken maken nu ook Noord-Afrikaanse en Midden-Oosterse smaken furore. De culinaire smaakmakers uit het gehele Middellandse Zee-gebied vormen het kernassortiment van Oil & Vinegar. Daarnaast signaleert de delicatessenwinkel een toenemende belangstelling voor het culinaire cadeau. “Onze klanten komen terug voor cadeautjes die ze zelf naar eigen idee kunnen samenstellen", stelt marke­tingmanager Esther van Vonderen. "Dat varieert van een ambachtelijke Salie Pesto of mooie Balsamico azijn tot een compleet diner met een heerlijk recept, servies­goed en alle ingrediënten. Alleen de versproducten moet men eventueel nog zelf toevoegen."

Traditionele familiebedrijvenDe Oil & Vinegar winkels en webshop richten zich op mensen die van het leven willen genieten. Alle producten worden met zorg geselecteerd, veelal bij traditio­nele familiebedrijven in het land van origine. Oil & Vinegar voert een uitgebreid assortiment olijfolie en azijn; elke winkel heeft gemiddeld 60 varianten, plus een maandelijkse Limited Edition olijfolie of azijn. De organisatie sluit ook aan op de ‘gezond, snel en vers’ trend en ontwikkelt daarvoor onderscheidende producten. In de winkels geven deskundige medewerkers advies over de producten, toepassingen en bereidingen en organiseren regelmatig proeverijen.