Nieuws Actueel

De juf moet weer blokfluit spelen voor de klas

Van onze redactie 21 mei 2015

Image 4938201

De Europaschool in Almere heeft maar één doos plastic kleuterinstrumenten. Toch vechten de kinderen in de klas van Trees Berkouwer elke week om een blokfluit. Het instrument met een stoffig imago? ,,Nee hoor, de kinderen vinden het ge-wel-dig." Bijzonder, want van de 150 kinderen op de school speelt er niet eentje een instrument.Het is een van de vele scholen in Nederland waar muziekles uit de gratie is geraakt. ,,Het is helemaal weggeëbd," zegt Berkouwer, die al 35 jaar voor de klas staat. ,,Vroeger zongen we op de kweekschool de hele tijd. En moest je een instrument bespelen. Als ik nu een stagiair van de pabo krijg, durft hij nog niet eens een lied aan te heffen."PrioriteitRekenen en taal zijn prioriteit nummer 1. De Centrale Eindtoets is het allerbelangrijkst. En dus viel muziek weg. Daar komt nu verandering in. De Europaschool is een van de vijftien scholen die als eerste gebruik kunnen maken van een subsidie van het ministerie van Onderwijs. Tot 2020 investeert het departement 25 miljoen euro om leraren te trainen in het geven van muziekles. Dat hoeven ze niet alleen te doen: regionale culturele centra en organisaties moeten ook hun steentje bijdragen.KindjeDat muziek een ondergeschoven kindje is geworden, is de Amsterdamse hoogleraar muziekcognitie Henkjan Honing een doorn in het oog. Volgens hem zien we muziek als luxe, maar laat wetenschappelijk onderzoek zien dat het nodig is voor de ontwikkeling van kinderen. Voor Honing is dat geen verrassing. ,,We gebruiken muziek om vrolijk te worden of troost te zoeken. Als je een instrument bespeelt, verbeter je je motoriek. Je maakt muziek samen, dus je leert samenwerken. En je moet leren luisteren," somt Honing op.En misschien wel het grootste pluspunt van muziekles: het is zelfmotiverend. ,,Je zult een leerling niet zo snel 'jippie' horen roepen als hij een rekensom moet maken. Maar als hij mag drummen, zegt hij dat wel."

SwingenDe Europaschool schaft binnenkort echte instrumenten aan, vraagt de plaatselijke fanfare om gastles te geven en begint een koor. Berkouwer: ,,De meiden gaan dan echt swingen. Je ziet degenen die worstelen met andere vakken denken: hier ben ik wél goed in."Maar er is ook kritiek op de pot met geld die Bussemaker beschikbaar stelt. ,,Ik vind dat alle kinderen moeten kunnen zingen. Maar ik heb niks met zo'n subsidiepot," zegt PVV-Kamerlid en oud-leraar Harm Beertema. ,,Zorg dat leraren al op de pabo leren hoe ze muziekles moeten geven."OnminDit is dweilen met de kraan open, vindt ook Johan Sterken, bestuurslid van Netwerk Muziekdocenten Pabo. ,,Op het moment dat muziek op de basisschool een ondergeschoven kindje werd, raakte muziekles ook op de pabo in onmin. Die 25 miljoen euro lijkt heel veel geld, maar het moet wel leiden tot een structurele verbetering. Dat betwijfel ik."Sterken, zelf muziekdocent op de pabo in Meppel, wijst op het belang van muziek. ,,Als ik aan mijn studenten vraag wie er niks met muziek heeft, steekt niemand zijn hand op. Bij alle belangrijke momenten in ons leven speelt muziek een rol. Maar op de basisschool is er nauwelijks aandacht voor."Ouders kunnen toch ook kiezen voor de muziekschool, na schooltijd? Trees Berkouwer moet lachen. ,,Ik heb hier acht naschoolse opvangorganisaties. Die doen niks aan muziek, hoor. Als ze het op de basisschool niet meekrijgen, krijgen ze het gewoon niet mee."