Nieuws Actueel

De juiste kleur voor jouw site

Lotte Grimberg 17 februari 2015

Wist je dat zwart wordt gezien als de kleur van wijsheid en dat geel optimistische associaties oproept? De combinatie van kleuren zegt meer over jouw website dan je zou denken. Een rare, goede of opmerkelijke combinatie van kleuren kan zelfs lijden tot verschillende emotionele reacties. Neem daarom voordat je een website gaat bouwen de kleurenchecklist door en voorkom dat bezoekers verkeerde associaties krijgen met jouw website.

Elke kleur heeft zijn eigen betekenis. Bedenk van tevoren goed wat voor boodschap je met jouw website uit wilt stralen en kies op basis hiervan de gepaste kleur. Frankwatching maakte een overzicht van de betekenissen per kleur.

RoodRood staat voor energie, moed, kracht, opwinding en warmte. De kleur lijkt dichterbij dan dat de kleur daadwerkelijk is. Hierdoor kan rood onze aandacht grijpen. Een ander effect van de kleur rood is dat het onze hartslag verhoogt. Hierdoor lijkt de tijd sneller te gaan, waardoor we gestimuleerd worden eerder in actie te komen.

BlauwBlauw is een zeer intellectuele kleur. Het is dan ook niet voor niets dat blauw staat voor betrouwbaarheid, loyaliteit, oprechtheid en effectiviteit. Daarnaast heeft blauw associaties met communicatie, logica en koelte. In tegenstelling tot rood heeft blauw een mentaal effect. De kleur beïnvloedt het helder kunnen denken. Hoe donkerder de variant hoe helderder iemand kan denken.

GeelGeel is de meest optimistische kleur. De kleur wordt in verband gebracht met zelfvertrouwen, creativiteit en vriendelijkheid. Als geel op de juiste manier gebruikt wordt, zal deze zorgen voor emoties van zelfvertrouwen en optimisme. Let er wel op dat je de kleur geel niet te vaak gebruikt. Dan veroorzaak je namelijk het tegenovergestelde effect. De kleur zal dan zorgen voor ongerustheid en bezorgdheid.

GroenGroen is de kleur van balans, verfrissing, herstel, gezondheid en evenwicht. Daarnaast roept de kleur associaties op met milieuvriendelijkheid, gerustheid en vrede. Nog een leuk weetje over de kleur groen; het is de kleur die het makkelijkst door je ogen verwerkt kan worden.

PaarsDe kleur paars stimuleert het bewustzijn en dan vooral het spiritueel bewustzijn. Luxe, visie, kwaliteit en waarheid zijn de associaties die opgeroepen worden door paars. Deze kleur kan je dus gebruiken om kwaliteit te benadrukken. Het nadeel van paars is echter dat de bezoeker langer over zijn keuzes zal nadenken.

OranjeWarmte, veiligheid, passie en plezier zijn de woorden om oranje te omschrijven. De kleur wordt voornamelijk geassocieerd met fysiek comfort en eten.

RozeRoze wordt gezien als de meest vrouwelijke kleur. Maar de kleur heeft meerdere associaties. Zo staat roze ook voor liefde, warmte, voeden en rust. Deze vrouwelijke kleur heeft een enorm groot nadeel. Roze heeft namelijk ook een rustgevend effect, waardoor de kleur niet aanspoort door actie. Wil je dus iets verkopen aan je bezoeker, dan is de kleur roze afgeraden.

GrijsGrijs is de meest neutrale kleur. Hierdoor heeft de kleur ook vrij weinig psychologische effecten. De kleur kan dus goed gebruikt worden als opvulkleur.

BruinBruin staat voor warmte, betrouwbaarheid, hulp en eerlijkheid. De kleur zorgt voor een gevoel van rust. Bovendien wordt bruin in verband gebracht met de aarde en de natuur.

ZwartWil je wijsheid en efficiëntie uitstralen? Kies dan voor zwart. Daarnaast heeft zwart associaties met veiligheid en aantrekkingskracht. Bovendien is zwart een kleur die gevoelens van energie en ernst met zich meebrengt.

WitWit kan ervoor zorgen dat jouw website er fris en verzorgd uitziet. Dit is vooral te danken aan de associatie met hygiëne. Ook staat wit voor helderheid, zuiverheid en eenvoud.

Naast de betekenis van de kleuren is het verstandig om rekening te houden met de doelgroep die je aan wilt trekken. Uit onderzoek van Joe Hallock, Colour Assignment-onderzoek, blijkt namelijk dat mannen en vrouwen andere voorkeuren in kleur hebben. Met stipt op nummer één staat bij beide geslachten de kleur blauw, maar de mening over de rest van de kleuren verschilt duidelijk.

Heb je eindelijk de juiste kleur voor jouw website gekozen? Houd dan ook rekening met het kleurenwiel. Wil je meerdere kleuren op je site gebruiken, dan is het verstandig om complimentaire kleuren te gebruiken. Dit zijn kleuren die tegenover elkaar staan in het kleurenwiel.

Als je rekening houdt met de betekenis en de combinatie van de kleur is de kans groot dat je de juiste doelgroep aanspreekt en zo betere resultaten boekt. Zorg er dus voor dat je kleuren op orde zijn.