Nieuws Actueel

De lessen van Harold Goddijn (TomTom): 'Luister niet naar klant'

Bram de Vrind 1 december 2014

TomTom-oprichter Harold Goddijn deelde maandag tijdens de FD Gazellen Awards in Den Haag zijn ondernemerslessen met het publiek. Eén van zijn meest in het oog springende adviezen: "Luister niet te veel naar de klant"

Lees ook:

Neerlands nieuwe groeibriljant

Het is als bedrijf belangrijk om behoeften te identificeren die de klant niet kan herkennen, zei Goddijn maandag in de Koninklijke Schouwburg waar de awardceremonie voor snelst groeiende bedrijven plaatsvond. "Henry Ford zei ooit: 'Als ik de klant had gevraagd wat hij wilde, dan was het antwoord 'snellere paarden' geweest."

Het kan verkerenGoddijn was in het verleden zelf winnaar van een Gazellen Award. "Ik stond hier tien jaar geleden, toen hadden we 40 man in dienst. Nu hebben we een omzet van 1 miljard en 4000 werknemers. Het kan verkeren."

Goed teamDe TomTom-oprichter zei dat hij als ondernemer heeft geleerd dat succes samenhangt met het hebben van een goed team. "Een team met de juiste kennis, dat elkaar vertrouwt. People, product, profit."

Stip aan de horizonBusinessplannen, daar doet Goddijn niet aan. "Je moet wel een stip aan de horizon creeëren. Een idee hebben van waar je over vijf jaar wilt staan."

Innovate or dieHij hamerde verder op innovatie: "Innovate or die. Innoveren is moeilijk, doet pijn, je moet er veel tijd aan besteden, maar het brengt je bedrijf wel verder."

Onvoorspelbaar"U zit in een heel lastig parket", gaf hij de ondernemers mee. "De wereld om u heen is onvoorspelbaar. Maar het is juist uw kracht om daarop in te spelen en mee om te gaan. En dat een plek te geven in de bedrijfsstrategie."

Lees ook: Neerlands nieuwe groeibriljant