Nieuws Actueel

De magnetronmaaltijd 2.0

Jonathan Witteman | Foto's Raymond Rutting 28 december 2015

Stach

Van stamppotten van de lokale groenteboer tot pasta’s van een Italiaanse familie: Stach Schaberg fietst heel de stad door om producten in te slaan voor zijn eetwinkels met ‘kruideniersgevoel’, schrijft de Volkskrant.

Voor wie bij ‘Stach’ hooguit moet denken aan de gelijknamige hoofdpersoon uit Jan Terlouws boek Koning van Katoren, is hier eerst even wat uitleg. Stach is een traiteur op het snijvlak van gemaksvoedsel en gastronomie:je kunt er magnetronmaaltijden kopen, maar dan verser, gezonder en duurder dan in de supermarkt. Stach verkoopt bijvoorbeeld een Indonesische rijsttafel voor 9 euro, een herfststamppot pulled pork met gegrilde winterpeen en bessen-sinaasappelsaus voor 8 euro of een speltlasagne met spinazie voor 7 euro. Ook hebben de kleine winkels een scala aan soepen, sappen, pizza’s,microbieren, kaasplankjes, koeken en salades in het assortiment. Tot een paar maanden geleden was Stach een Amsterdams fenomeen,met uitzondering dan van de Stach-Burgerbar in Overveen. Stach Schaberg (35) opende in de herfst van 2011 zijn eerste eetwinkel in de Van Woustraat in de Amsterdamse Pijp. Sinds 2013 kwamen daar nog vier Amsterdamse etablissementen bij. En in Utrecht openden de afgelopen twee maanden vestiging nummer zeven en acht hun deuren, tegen de tijd dat u dit artikel leest gevolgd door nummer negen in de Biltstraat. ‘All I want for Christmas is food’, staat op de ruiten gekalkt van het filiaal aan de Choorstraat, op een hoekpand met uitzicht op de Dom. "‘Wij nemen expres altijd een hoekpand, zodat we een dubbele etalage hebben", vertelt Schaberg in zijn winkel aan de Biltstraat, op de hoek met de Gasthuisstraat. "Het is heel belangrijk om mensen te laten zien wat je in huis hebt. We maken de drempel om naar binnen te gaan heel laag door vertrouwde dingen in de etalage te leggen, zoals croissants en volkorenbrood." Met zijn Stach-winkels wil Schaberg een ‘kruideniersgevoel’ uitstralen. "We willen een echte buurtwinkel zijn", zegt hij. Dat vertaalt zich niet alleen in het kleine formaat van de winkels en de locatie op de hoek van de straat, maar zelfs in de afmetingen van de winkelbalie. "De balie waar onze medewerkers achter staan om af te rekenen is maar 60 centimeter breed. Dat is de afstand tussen mensen als ze zitten te eten in het restaurant om de hoek. Het gaat erom dat je elkaar in de ogen kunt kijken. Iedereen is ontzettend druk − eerst nog even m’n Instagram checken, of nog even wat posten op Facebook. Maar we zijn ook sociale wezens. Ik wil het contact weer terug in de winkel."