Nieuws Actueel

De Onderneemt Groep: beloofd is beloofd

Martijn Vervest 18 november 2014

Het bedrijf de Onderneemt Groep belooft ondernemers na vermelding op één van haar sites meer bereik en hogere omzet. In de praktijk komt daar weinig van terecht. Ondernemers die DeOndernemer.nl benaderden voelen zich opgelicht. Bij de Fraudehelpdesk zijn dit jaar al meer dan 200 klachten binnen gekomen. DeOndernemer.nl sprak met gedupeerde ondernemers, deskundigen en betrokken instanties. Over een bedrijf dat, tegen de grenzen van het juridisch toelaatbare aan, kleine ondernemers uitperst. "We krijgen gemiddeld drie klachten per week binnen."De Onderneemt Groep uit Hoogeveen verkoopt voor 240 euro per jaar online bedrijfsprofielen op haar site. Het bedrijf (in het verleden ook al Actief onder andere namen, waaronder Nederland Onderneemt) hanteert steeds dezelfde werkwijze: ondernemers telefonisch een proefabonnement verkopen, wachten tot de proefperiode verstreken is en het jaarbedrag aan abonnementskosten innen. "Een agressieve manier van telefonische verkoop", zegt woordvoerder André Vermeulen van de Fraudehelpdesk. De Onderneemt Groep wil geen toelichting geven op deze methode. Ondanks herhaalde verzoeken weigert de directie van De Onderneemt Groep ons te woord te staan.

Beloofd is beloofd Naast de in de ogen van de getroffen ondernemers twijfelachtige verkoopmethode vinden ze ook de aangeboden diensten onder de maat. De Onderneemt Groep belooft na vermelding op één van haar lokale sites meer bereik en meer omzet. Voor 240 euro per jaar heb je als bedrijf een persoonlijke pagina en belooft het bedrijf dat je gepromoot wordt via Facebook en Twitter. Maar wat krijg je in de praktijk voor dat bedrag? De profielen op de site stellen weinig voor als we de ondernemers mogen geloven. Maria Hoogendijk, een ZZP’er uit IJsselstein, besloot in juli akkoord te gaan met een proefprofiel op IJselsteinonderneemt.nl. "Omdat ik zelf niet had afgezegd besloot ik een jaar gebruik te maken van de diensten. Toen ik goed op de website keek, zag ik dat het eigenlijk helemaal niets voorstelt. Voor het aanmaken van mijn profiel waren teksten van mijn website gekopieerd. De uitstraling, functionaliteit en actualiteit van de site zijn waardeloos." Harde cijfers Het totaal aantal unieke bezoekers van deonderneemtgroep.nl en de dochtersites ligt volgens URL Metrics rond de 500 per maand. Gerenommeerde site-tracker tools als Alexa indexeren de site niet eens, te weinig bezoekers. Vergelijkbare aantallen zien we op de social media kanalen van het bedrijf. In september telde de Facebookpagina 175 likes en had het Twitter-account iets meer dan 1000 volgers. Wat opvalt, is dat de laatste vier weken het aantal likes extreem is toegenomen; de pagina telt er nu ruim 10.000, het merendeel afkomstig uit Caïro, Egypte. "Dat kan natuurlijk helemaal niet. Die zijn gekocht", zegt Jan van Dijk, hoogleraar Communicatiewetenschap van de Universiteit Twente. "De meeste likes komen uit Egypte. Daar heb je als ondernemer helemaal niets aan." Meer lezen over het kopen van Facebook-likes en Twitter-followers, klik dan hier.Omwille van de privacy zijn de namen van de ondernemers in dit artikel gefingeerd.