Nieuws Actueel

De Onderneemt Groep: meteen verkocht

Martijn Vervest 18 november 2014

Het bedrijf de Onderneemt Groep belooft ondernemers na vermelding op één van haar sites meer bereik en hogere omzet. In de praktijk komt daar weinig van terecht. Ondernemers die DeOndernemer.nl benaderden voelen zich opgelicht. Bij de Fraudehelpdesk zijn dit jaar al meer dan 200 klachten binnen gekomen. DeOndernemer.nl sprak met gedupeerde ondernemers, deskundigen en betrokken instanties. Over een bedrijf dat, tegen de grenzen van het juridisch toelaatbare aan, kleine ondernemers uitperst. “We krijgen gemiddeld drie klachten per week binnen.” De Onderneemt Groep uit Hoogeveen verkoopt voor 240 euro per jaar online bedrijfsprofielen op haar site. Het bedrijf (in het verleden ook al Actief onder andere namen, waaronder Nederland Onderneemt) hanteert steeds dezelfde werkwijze: ondernemers telefonisch een proefabonnement verkopen, wachten tot de proefperiode verstreken is en het jaarbedrag aan abonnementskosten innen. "Een agressieve manier van telefonische verkoop", zegt woordvoerder André Vermeulen van de Fraudehelpdesk. De Onderneemt Groep wil geen toelichting geven op deze methode. Ondanks herhaalde verzoeken weigert de directie van De Onderneemt Groep ons te woord te staan.

Meteen verkochtVolgens verschillende ondernemers is informatie opvragen of opzeggen vrijwel onmogelijk. Wanneer de proefperiode voorbij is moet direct worden afgetikt. De Onderneemt Groep schuwt niet om direct te dreigen met huisbezoeken en rechtszaken als er niet wordt betaald. Ondernemers voelen zich geïntimideerd. Bij DeOndernemer.nl meldden zich de afgelopen weken tientallen ondernemers met soortgelijke verhalen. Ook bij de Fraudehelpdesk hebben ondernemers geklaagd over de werkwijze van de Onderneemt Groep. In het dossier zijn momenteel al meer dan 200 meldingen opgenomen. "Vooral de laatste maanden neemt bij ons de klachtenstroom toe, we krijgen nu gemiddeld drie klachten per week", zegt Vermeulen. "Alle ondernemers vertellen ons het zelfde verhaal." Verkooppraatje "Ik ben er in gestonken. Ze hebben me gewoon belazerd", vertelt Martin Vos, eigenaar van een kleine zaak in Amersfoort. Hij werd in juli telefonisch benaderd door de Onderneemt Groep. "Ik kreeg een telefoontje van Amersfoort Onderneemt. Ik zei meteen dat ik geen interesse had, maar de mevrouw aan de telefoon was erg bedreven en heel vriendelijk. Uiteindelijk ben ik akkoord gegaan met een proefperiode van maand. Dat kan geen kwaad dacht ik." De Onderneemt Groep verrast Vos echter. "Ik zou een mail krijgen met alle informatie en de voorwaarden, de mevrouw aan de telefoon verzekerde me dat het goed kwam. Dat mailtje heb ik nooit gehad. Ook na herhaaldelijk contact heb ik niets ontvangen. De factuur voor het jaarabonnement was een paar uur na het verstrijken van de proefperiode wel binnen, dat kan blijkbaar snel geregeld worden." "Aan het einde van het telefoongesprek heb ik nog gevraagd of er een contract vast zat aan de proefperiode", vertelt ondernemer Ronald Bergmans. "Helaas heb ik niet opgelet en heeft ze die vraag niet beantwoord. Ik zou alle informatie krijgen via de mail, dat is nooit gebeurd." Nadat de proefperiode van Bergmans afloopt krijg ook hij een factuur toegestuurd. "Ik heb toen gebeld en gezegd dat ik geen contract wil, maar de vrouw aan de telefoon was niet voor rede vatbaar. Volgens haar had ik mijn proefabonnement maar eerder op moeten zeggen." Net als bij veel andere ondernemers die van het contract af willen stuurt de Onderneemt Groep een audio-opname van het verkoopgesprek naar Bergmans als bewijs dat er een bindend contract is afgesloten. "Ik kan me niet voorstellen dat zo’n telefoongesprek rechtsgeldig is", verbijt de hoorbaar geïrriteerde ondernemer. "Ik wist niet eens dat ik opgenomen werd." Telefonisch contractBegin dit jaar is een wet goedgekeurd die het afsluiten van telefonische contracten verbiedt. Deze wet geldt in beginsel alleen voor consumenten. "In dit geval kan ik me voorstellen dat een rechter zegt: de wet is ook geldig voor kleine ondernemers", zegt Wim de Jong, een juridisch adviseur die tientallen ondernemers bijstaat die in zee zijn gegaan met de Onderneemt Groep en van hun contract af willen. Ook Vermeulen haalt desgevraagd de consumentenwet aan. "Ik kan me indenken dat kleinere ondernemers in dit soort gevallen als consument worden gezien." Meer lezen over telefonische verkoop en uitspraken van de rechtbank klik dan hier.Omwille van de privacy zijn de namen van de ondernemers in dit artikel gefingeerd.