Nieuws Actueel

De onstuitbare opmars van de webwinkel

Geert Nijland 25 januari 2016

Deopmarsvandewebwinkel1065 1

De opmars van de webwinkel is niet te stuiten. Vanuit huis verkopen is voor velen een alternatieve bron van inkomsten, schrijft BN De Stem.Internet biedt de bestaande detailhandel en nieuwkomers in de branche louter voordelen. Dat zegt merken- en retaildeskundige Paul Moers. "De omzet van fysieke winkels die tevens een eigen webshop hebben, is in 2015 met 25 procent gegroeid. Voor gewone winkels was dat slechts 1 procent en voor puur alleen de webwinkels 17 procent. Internet is eerder een vriend dan een vijand van de detailhandel."Moers ziet een omgekeerde ontwikkeling. "Je ziet steeds meer webshops die een fysieke winkel openen. Met een gewone winkel maak je jezelf zichtbaar in het straatbeeld en er is gewoon klantencontact mogelijk. Aan dat laatste hebben mensen behoefte. Ze willen een fysiek aanspreekpunt."Kritisch is Moers over de alsmaar uitdijende huis-tuin-en-keukenwebshops. "Pakjes versturen is echt een beroep. Er zitten veel cowboys onder. Het aantal van dit soort webshops groeit gigantisch en ze moeten alles delen. De omzet wordt dus kleiner en kleiner."Het aantal webwinkels in West-Brabant groeide in 2015 met ruim 26 procent. In 2014 waren het er 950, vorig jaar waren dat er 1.155. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Nederland telde vorig jaar ruim 29.000 online winkels. Een jaar eerder waren dat er nog 24.000. In vergelijking met tien jaar geleden is het aantal verzesvoudigd.