Nieuws Actueel

De Persgroep hengelt naar overname NRC Media

Rik Nizet 8 mei 2014

De Persgroep heeft interesse in een eventuele overname van NRC Media. Dat stelde bestuursvoorzitter Christian van Thillo donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers van het moederbedrijf van onder meer de Volkskrant en het AD.

"Het is een activiteit die binnen onze kern past die te koop staat, dus daar kijken we naar'', stelde Van Thillo. "We zullen de dossiers goed bestuderen en goed bekijken of en onder welke voorwaarden we mogelijk een bod zullen doen.'' Hij benadrukte verder dat er geen sprake is van een veilingproces, maar dat "de markt wordt bevraagd''. Daarbij zijn geen indicaties gegeven over de verwachte verkoopprijs.

Lux MediaDe eigenaar van NRC, Lux Media, liet eind maart weten de mogelijkheden voor de verkoop van NRC Media te onderzoeken. De kranten van NRC, NRC Handelsblad en nrc next, werden in 2009 nog verzelfstandigd nadat De Persgroep de Nederlandse kranten van PCM Uitgevers had overgenomen. Volgens Van Thillo was die verkoop destijds geen bevel van mededingingsautoriteiten.

Q-MusicDe Persgroep is in Nederland verder eigenaar van radiozender Q-Music en heeft in België onder meer de kranten Het Laatste Nieuws en De Tijd en televisiezender VTM. Het concern zag de omzet vorig jaar met 1 procent dalen tot 901 miljoen euro. De nettowinst verbeterde echter met bijna een kwart tot 68 miljoen euro.

Advertentie-inkomstenBij de Nederlandse kranten gingen de advertentie-inkomsten vorig jaar met 18 procent achteruit. Volgens de directeur van de Nederlandse tak, Frits Campagne, stabiliseerde de advertentiemarkt in de eerste 2 maanden van dit jaar wel. Die ontwikkeling zette in maart en april echter niet door.

Van Thillo bestempelde de resultaten van De Persgroep als gezond. Hij gaf verder aan ook geïnteresseerd te zijn in de Belgische tijdschriften van Sanoma. Dat geldt niet voor de Nederlandse titels van dat bedrijf die eveneens in de etalage staan, zoals Nieuwe Revu, Playboy, Panorama en Grazia.