Nieuws Actueel

De sneeuw moet uit de speakers druipen

Lex Boon 17 december 2015

Mariahcareykerstskyradio21065

De komende 1,5 week hoor je weer overal kerstmuziek. Sky Radio draait nu zes tot acht kersthits per uur, vanaf morgen zelfs alleen maar kerstnummers. En dat betekent vooral heel veel Wham!, Chris Rea en Mariah Carey, schrijft het AD.

Kerst begon vroeg dit jaar. Op 6 december om 00.08 om precies te zijn, toen It's gonna be a cold cold Christmas werd gestart en Sky Radio de jaarlijkse transformatie naar kerstzender onderging. Sindsdien zitten de kerstklokken en sleebellen weer in de jingles en wordt de helft van de tijd kerstmuziek gedraaid. Bij Sky, de muziekzender die zonder dj's werkt, betekent dat zes tot acht kersthits per uur.

De meest gedraaide platen op de Nederlandse radiostations in de week voor kerst zijn vooral klassiekers als Last Christmas en Driving home for Christmas, zo blijkt uit data over december 2014 van watiseropderadio.nl. Ook dit jaar komen op Sky Radio deze klassieke hits van Wham! en Chris Rea tot wel vijf keer per dag voorbij. "Daar is over nagedacht", zegt Frans van Dun van Sky Radio. "Mensen luisteren 2,5 tot 3 uur per dag naar de radio, dan wil je ook dat ze die grote platen hebben gehoord." Die grote kerstplaten worden bij Sky 'Super Gold' genoemd: de muziekcategorie die het vaakst wordt gedraaid. Het zijn er in totaal een stuk of twintig. Daaronder natuurlijk ook Mariah Carey met All I want for Christmas is you en Do they know it's Christmas van Band Aid. Maar hoe wordt bepaald wat wanneer wordt gedraaid? En waarom toch nog steeds dezelfde kerstnummers?

Ariana Grande | Foto EPA

Leuke bekende plaatjesVan Dun is music director van de zender. Al sinds 1996 rijdt hij elke ochtend vroeg van Rotterdam naar de Sky-studio's in Naarden om de playlist samen te stellen. Die moet bestaan uit 'leuke bekende plaatjes', maar dat klinkt simpeler dan het is. De uiteindelijke selectie komt tot stand op basis van tientallen verschillende variabelen en criteria, ondersteund door een wekelijks marktonderzoek. En 'het gevoel' van Van Dun natuurlijk, want hij wil het samenstellen niet volledig aan de computer overlaten. "Dan ga je ook klinken als een computer."

Van Dun bepaalt bijvoorbeeld per plaat de gezelligheidsfactor. "Een 5 voor zeer vrolijk, een 1 voor zeer droevig." Maar net zo belangrijk: is het een hard of zacht nummer? Nieuw of oud? Dans, pop of rock? Zanger of zangeres? Herkenbaar of niet? Al die variabelen gaan de computer in, waaraan ook de resultaten van het luisteronderzoek worden toegevoegd. Voor Sky Radio legt een onderzoeksbureau elke week de 35 platen die het vaakst worden gedraaid voor aan een panel. Wordt het nummer herkend? En roept het een positieve of een negatieve reactie op? Dat panel is samengesteld op basis van de doelgroep van Sky Radio: 60 procent vrouwen, 40 procent mannen. Van Dun: "Op basis van die resultaten wordt in negen van de tien gevallen besloten dat we een plaat vaker of juist minder vaak zullen draaien."

Mood en energyHet handwerk zit vooral in de variatie en de volgorde van nummers. Op basis van alle variabelen doet de computer een suggestie voor een playlist waarbij mood en energy perfect in balans zijn. Maar slechts in de helft van de gevallen is Van Dun het daarmee eens. "Soms is een uur helemaal goed, soms moet je het helemaal verbouwen. Het blijft toch een gevoel dat je hebt."

En deze weken draait het om het kerstgevoel. Op de andere grote radiostations valt de kerstmuziek nu nog wel te ontwijken, maar ook die gaan de komende dagen steeds meer kerstplaten draaien. En Sky Radio draait vanaf morgen zelfs alleen maar kerstmuziek. Van Dun: "Eigenlijk is het heel simpel; de sneeuw moet uit de speakers druipen."

En die aanpak werkt. Hoewel in december vooral Serious Request (3FM) en de Top 2000 (Radio 2) veel aandacht trekken, is de kerstaanpak van Sky minstens zo succesvol: normaal gesproken trekt de zender tussen de 3 en 3,5 miljoen luisteraars per week, maar in de kerstperiode verdubbelt dit bijna, zegt van Dun.

Goede popplaatEn die luisteraars willen met kerst nu eenmaal Wham!, Chris Rea en Mariah Carey, zo blijkt uit de onderzoeken. Dat geldt net zo goed voor de andere stations. Daarbij heeft Sky het voordeel dat ze zoveel kerstplaten draaien dat ze ook wel ruimte hebben voor variatie in de kerstmuziek. "Anders wordt het te klef en sleazy. Er moet af en toe ook een goede popplaat tussen zitten. Shake up Christmas van Train of Christmas time van Bryan Adams.''

En elk jaar komen er ook een paar nieuwe hits bij. Santa tell me van Ariana Grande werd vorig jaar zelfs vaker gedraaid dan Mariah Carey op de stations. Ook Kelly Clarkson met Underneath the tree kwam vaak voorbij. En dit jaar heeft Kylie Minogue een hit in de maak met Santa Claus is coming to town.

In Nederland proberen Gerard Joling, VanVelzen, Jeroen van der Boom en Nick & Simon een kersthit te scoren. Want iedere artiest weet: een goede kersthit wordt nog jaren gedraaid. Maar wat is een goede kersthit?

Van Dun: "Het moet in eerste instantie een goed geproduceerde popplaat zijn, die vervolgens wordt aangekleed als kerstboom. Neem Last Christmas. Ook zonder Christmas zou het een hit zijn geworden."