Nieuws Actueel

Den Haag stroopt de mouwen op voor de Red Bull-race

Vijftienhonderd motorrijders verschijnen 28 en 29 november in Scheveningen aan de start van de Red Bull Knock Out. De zwaarste strandrace ter wereld. Waar veel mensen samenkomen, is werk aan de winkel. Op zoek naar de ondernemers achter de Red Bull Knock Out.

Jeroen Kreule | Frank Jansen, Red Bull 23 november 2015

Redbullknockoutmotorracescheveningen1065

Na een afwezigheid van zeven jaar is de Red Bull Knock Out eindelijk terug in Den Haag. Wethouder Karsten Klein glundert. Hij zegt het niet alleen als stadsbestuurder, maar vooral als liefhebber van de motorsport. Tijdens de laatste editie in 2008 hing de wethouder, in het bezit van een toermotor, als toeschouwer in de hekken. Spektakel van de bovenste plank, vindt hij. "Het is de plek waar zand, water en wind bij elkaar komen. Ik zat er met mijn neus bovenop. Het is echt een loodzware race.''

Bij de vorige edities (in 2006, 2007 en 2008) ging het om een eendaags evenement; nu is ervoor gekozen de gratis toegankelijke bikkelrace over twee dagen te spreiden. En dat besluit kan Karsten, onder meer verantwoordelijk voor economie en citymarketing, alleen maar toejuichen. De organisatie zet in op minimaal 150.000 bezoekers, verdeeld over de zaterdag en de zondag. Karsten: "Uiteraard hoop ik dat zoveel mogelijk mensen in Den Haag komen eten en blijven slapen. Ik draai er niet omheen: dit evenement is reclame voor de stad en goed voor de Haagse economie. Het is lastig bedragen te noemen, maar ik weet zeker dat de economische spin-off groot zal zijn.''

ToerismeToerisme is een belangrijke pijler van de stad Den Haag, met jaarlijks circa 1,2 miljoen overnachtingen. Daarmee is het de tweede toeristische stad van Nederland. Den Haag heeft iets wat andere steden niet hebben: strand, liefst 11 kilometer lang. Den Haag wil zich de komende jaren meer en meer afficheren als dé stad van de zand- en zeesporten, aldus Karsten. Als voorbeeld noemt hij de Volvo Ocean Race: de zeilboten van deze wereldwedstrijd maakten in juni een driedaagse pitstop in Scheveningen om zich op te maken voor de laatste etappe. Het driedaagse festival rond deze zeilwedstrijd trok zo'n 150.000 bezoekers. Een ander succesnummer was het WK Beachvolleybal, met 110.000 bezoekers.

Klein: "De Red Bull Knock Out vindt plaats in november, een heel geschikte periode. Normaal gesproken gebeurt er in die maand niet zoveel op het strand.''

Afsluiter van het seizoenVoor veel motorcrossers is de Red Bull Knock Out de best denkbare afsluiter van het seizoen, zegt Camiel van Berkesteijn, die als sporttechnisch manager van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) nauw betrokken is bij de organisatie van de strandrace in Scheveningen. "Het is de kers op de taart, met heel veel publiek en internationale mediaaandacht. Wat ik het allermooiste aan dit evenement vind, is dat de goedwillende amateur het mag opnemen tegen de Messi's en Ronaldo's van de motorsport. Het niveauverschil is misschien groot, maar de 1500 deelnemers hebben een ding met elkaar gemeen: de passie voor de sport.''

De opzet van de race is als volgt: op zaterdag zijn er vier kwalificatieheats met elk 375 deelnemers, die in principe een uur rijden. De eerste 150 coureurs die over de finish komen, plaatsen zich voor de halve finale, samen met 25 riders met de snelste rondetijden. Wie na één rondje crossen denkt dat zijn rondetijd snel genoeg is, hoeft dus geen vol uur te blijven rijden. Op zondag zijn er nog 700 riders over, die tegelijkertijd in de halve finale starten. De helft plaatst zich voor de finale. Zowel in de halve finale als in de finale moeten de deelnemers een vol uur aan de bak.

De strandrace maakt geen onderdeel uit van een competitie, maar is een opzichzelfstaande wedstrijd. Het maximaal aantal deelnemers was binnen een paar uur na de start van de inschrijving à 75 euro per persoon bereikt. Camiel: "Dat het zo snel zou gaan, had ik absoluut niet verwacht.''

De KNMV verzorgt het wedstrijdtechnische aspect van de race: van de technische keuring van de motoren, de tijdwaarneming en de medische ondersteuning tot en met het leveren van officials en vlaggenisten. Zo beschikt de KNMV over mobiele medische klinieken, artsen en verpleegkundigen. Camiel: "Ze moeten er zijn, maar ik hoop natuurlijk dat ze niet hoeven te worden ingezet. Veiligheid staat voorop.''

De KNMV levert zo'n 170 mensen die, op basis van een onkostenvergoeding, naar Scheveningen komen. Naast officials gaat het vooral om EHBO'ers (vijftig) en vlaggenisten (ruim honderd).

ProfiterenOp de vraag in hoeverre de motorsport van dit evenement profiteert, moet Van Berkesteijn even nadenken. "Ik verwacht niet dat er ineens meer motoren worden verkocht of dat het aantal aanvragen voor wedstrijdlicenties flink gaat toenemen. Een ding is zeker: de Red Bull Knock Out is prachtige promotie voor de sport. Als het aan mij ligt, groeit dit evenement uit tot het Lowlands van de motorsport.''

Naast de KNMV zijn tientallen organisaties, bedrijven en freelancers betrokken bij de Red Bull Knock Out: de gemeente Den Haag natuurlijk, sponsoren als KMT en Kärcher, strandtenten, hotels en restaurants, maar ook fotografen, de ontwerper van het parcours, leveranciers van dranghekken en mobiele toiletten en bedrijven die gespecialiseerd zijn in het aanvragen van de benodigde vergunningen.

FotograafVoor fotograaf Jarno Schurgers, zelf gek van extreme sporten, is het een van de hoogtepunten van het jaar. Red Bull huurt hem geregeld in om evenementen als de Red Bull Knock Out vast te leggen. "Het wordt buffelen, maar het is een bruut evenement. Je kunt de meest fantastisch close-ups maken van mensen die compleet onder de modder zitten in de strijd om de finale te halen.''

Jurgen krijgt vrijwel zeker Karsten Klein voor zijn camera. De Haagse wethouder verschijnt aan de start in een van de vier heats. Karsten heeft nog geen meter getraind, maar dat gaat hij nog wel doen. Lef heeft hij zeker, maar wie wil winnen, moet ook beschikken over uithoudingsvermogen en snelheid. Loodzwaar wordt het. De wethouder weet wat hem te wachten staat, hij heeft het in 2008 met eigen ogen gezien.

De reiniger - Jop Kuester spuit het zout van de motoren

Kärcher zet een speciaal voor de Red Bull Knock Out gemaakte wasstraat neer waar twintig riders tegelijk het zout van hun motoren kunnen spuiten. "Bij elke wasplek van 3 bij 3 meter hangt een hogedrukreiniger,'' vertelt Jop Kuester (40), marketingmanager bij Kärcher Nederland. ,,Het water belandt in tanks en wij zorgen ervoor dat het water op een milieuvriendelijke manier wordt afgevoerd.''

De fotograaf - Jarno Schurgers legt het evenement vast

Een machtige fotoplek, boven op de Scheveningse Pier. Jarno Schurgers (37) uit Velsen-Zuid stond er de hele dag tijdens de Red Bull Knock Out in 2008. Hij had net een nieuwe camera gekocht en wilde die uitproberen. Motoren scheurden onder hem door, fantastisch. Misschien moet je daar wat mee doen, zeiden bekenden die het resultaat bekeken. De foto's kwamen bij Red Bull terecht, en Schurgers had een nieuwe opdrachtgever. Red Bull huurt hem ook ditmaal in voor de Knock Out. Een evenement dat bij hem past; de fotograaf doet zelf aan snowboarden, surfen en motorcross.

De hotelier - Jordy Koningh herbergt de medewerkers

Met een beetje geluk kan Jordy Koningh (42) enigszins relaxed naar de Red Bull Knock Out kijken, ook al is zijn Jorplace Beach Hostel Scheveningen tot het laatste bed bezet. Organisator Red Bull heeft Jorplace voor vier dagen volledig afgehuurd. "Als het vol is, weet je precies waar je aan toe bent. Dat is prettig werken.'' Het gaat volgens Koningh om mensen die zich bezighouden met onder meer productie, organisatie, promotie en op- en afbouw. Jorplace is volgens Koningh heel geschikt voor grote groepen. "Dat iedereen bij elkaar slaapt en eet, is goed voor de teamspirit.''

De marketeer - Imre van Leeuwen regelt de vergunningen

Zonder vergunningen geen evenement. Het klinkt simpel, maar we zijn maanden bezig de juiste papieren te bemachtigen, beaamt eigenaar Imre van Leeuwen (45) van sportmarketing- en -evenementenbureau Shivers uit Delft. Dat regelde een evenementenvergunning, en daarvoor moet heel veel worden georganiseerd: technische tekeningen van het evenemententerrein, een opbouwplanning, een veiligheidsplan, een dichtgetimmerd mobiliteitsplan. Hoe lopen de publieksstromen? Waar kunnen mensen parkeren? Worden omwonenden goed geïnformeerd? Kortom, een hele hoop geregel.

De techneut - Marc van der Sluis doet de inrichting

Marc van der Sluis (47) van Mcsluis Events uit Kerkrade is vanaf dag één nauw betrokken bij de Red Bull Knock Out. Niet zo gek, want zijn bedrijf regelt voor het evenement bijna alles wat met logistiek en techniek te maken heeft: stroomvoorzieningen, noodgeneratoren, portofoonverkeer, mobiele wc's, de event office, televisieschermen, hekwerk en douches. Hij richt ook de paddock in, het rennerskwartier op het Malieveld, waar de motorcrossers en hulptroepen twee nachten in een camper of caravan doorbrengen. Red Bull heeft alle vertrouwen in Mcsluis Events; ze werken al jaren samen.