Nieuws Actueel

Zo los jij de files op met een reiskostenvergoeding op maat

Een derde van de werkende Nederlanders krijgt geen reiskostenvergoeding, ov-kaart of leaseauto van de baas. Dat blijkt uit onderzoek van mobiliteitsprovider Athlon, uitgevoerd door Multiscope. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1000 Nederlanders. Dat schrijft het AD.

Robyn Samsom | Foto: Regioactueel 4 juni 2018

File 14

Van de medewerkers die twintig kilometer of meer van huis naar werk reizen moet 22% in eigen buidel tasten, omdat zij geen enkele vorm van vergoeding ontvangen.

En die bedragen kunnen hoog oplopen, licht Marchel Koops, algemeen directeur van Athlon, toe: ,,Gemiddeld woont een Nederlander 22,6 kilometer van zijn werk af. Een werknemer die vijf dagen per week die afstand met de trein aflegt, ziet een behoorlijk deel van zijn salaris vervliegen. Per kilometer betaal je voor de trein namelijk gemiddeld 0,19 euro tijdens spitsuren."

Toch speelt geld niet de grootste rol bij het kiezen van een vervoermiddel naar het werk. Dit is vooral de reistijd. De meeste Nederlanders reizen per auto naar het werk, maar 81 procent van de werknemers zou de auto aan de kant zetten als dat de reistijd verkort. Een extra vergoeding of bonus voor de werknemers bij gebruik van een ander vervoermiddel motiveert slechts 23 procent om de auto te laten staan.

Een deel van de verantwoordelijkheid voor duurzaam, goedkoop en snel reizen, ligt bij de werkgevers, volgens Koops. ,,Werkgevers zien nog onvoldoende in dat ze met de juiste tegenprestatie hun werknemers duurzamer - en vaak voordeliger - kunnen laten reizen. Door geen vergoeding per vervoermiddel te geven, maar bijvoorbeeld een flexibel mobiliteitsbudget of een mobiliteitskaart, laten ze de keuze voor vervoermiddel voor de werknemer open en bespaar je als werkgever geld."

Mobiliteitsoplossing

Mochten reisvergoedingen voor auto's vervallen, geeft maar liefst 38 procent van de werkende Nederlander voorkeur aan de fiets als vervoermiddel tegenover 23 procent die kiest voor het openbaar vervoer. Die fiets zou volgens Koops wel eens een uitkomst kunnen bieden. Koops: ,,Met de populariteit van de fiets kunnen werkgevers veel meer doen. Ze kunnen bijvoorbeeld bedrijfsfietsen beschikbaar stellen via een mobiliteitsbudget. Daarmee draag je niet alleen bij aan de gezondheid van je medewerkers, maar ook aan het milieu. Het draait al lang al niet meer alleen om het aanbieden van een leaseauto."