Nieuws Actueel

Deze werf bouwt superschepen vol marmer

Peter Deurloo | Foto: Eveline van Elk 22 december 2015

Superschepenvolmarmer

De Drutense werf Gerlien van Tiem is sterk in twee takken van sport. Aan de ene kant reparatie en opwaardering van schepen en aan de andere kant nieuwbouw in het superdeluxe segment van de markt. De Gelderlander ging op bezoek bij de scheepsbouwer.

Er wacht de Gerlien van Tiem een megaklus aan de horizon. Volgend jaar wordt voor de derde keer een riviercruiseschip vol fabuleuze luxe gebouwd in Druten. De ogen van projectleider nieuwbouw Eric Rietveld gaan ervan glanzen. Het wordt het derde superschip dat de Gerlien van Tiem bouwt voor Uniworld Boutique River Cruises.

Rietveld laat foto's zien van het interieur van het laatst gebouwde passagiersschip de SS Maria Theresa. Het is een varend barokkasteel met alomtegenwoordige ornamenten, spiegels, krullen en blinkend goud en marmer. Zelfs in zwembad en sauna. Wanden zijn met stof bekleed of met speciaal Italiaanse reliëf. De plafonds zijn met de hand beschilderd. Er wordt gebruik gemaakt van bijzonder mozaïek. Het sanitair lijkt zo weggerukt uit het paleis van Sissi.

De SS Maria Theresa is door Cruise critic editors in 2015 uitgeroepen tot beste nieuwe riviercruiseschip. Het schip dat nu wordt gebouwd, krijgt een vergelijkbare uitstraling. Rederij Uniworld wil proberen weer zo hoog te eindigen.

Het grootste deel van de klanten van de rederij komt uit de VS. Ze komen om Europa 'te doen'. Een riviercruise trekt veelal een wat oudere doelgroep. Ze varen langs de toeristische hoogtepunten en kunnen de reis beleven vanaf hun eigen balkon. Het personeel legt de gasten compleet in de watten. Het zijn cruiseschepen voor de happy few. Met prijzen die beginnen bij 3.000 à 4.000 euro per persoon per week.

De twee vorige in Druten gebouwde schepen van Uniworld varen op de Rhône en tussen Amsterdam en Boedapest. Het schip dat nu wordt gebouwd, gaat de Seine bevaren, tot in hartje Parijs. "De vorige schepen waren 135 meter lang. Dit schip wordt 125 meter", zegt Rietveld. "Dat is de maximale lengte voor Parijs."

Met het interieur bemoeit hij zich niet. Dat is een zaak van de designers van Uniworld. Last-minute wijzigingen komen geregeld voor. Valt het resultaat een beetje tegen dan wordt dat deel van het interieur zonder meer vervangen. "Dan zeggen ze bijvoorbeeld dat de marmeren tegels toch niet bevallen en halen ze een hele vloer er uit."

De klant is koning. Wel stuurt Rietveld bij als de bouwtijd te veel dreigt uit te lopen. Of als de techniek in de knel komt. "En dat is eigenlijk altijd zo", zegt hij lachend. "Zij willen zo veel mogelijk ruimte voor passagiers. Wij moeten genoeg ruimte hebben voor de techniek." Want het schip moet wel goed en veilig kunnen varen. Het casco van het schip wordt in Groningen gebouwd. Over ongeveer een halfjaar is het af. Dan wordt de S.S. Joie de Vivre, zoals het nieuwe schip gaat heten, in Druten in zo'n zeven maanden afgebouwd. Motoren en andere techniek door het werfpersoneel. Het interieur door gespecialiseerde onderaannemers. Op het hoogtepunt werken er zo'n 150 mensen tegelijk aan het schip. Eind januari 2017 zit hun werk erop en knallen de champagnekurken.