Nieuws Actueel

Dezelfde sintcadeaus soms 5 euro duurder dan vorig jaar

Van onze redactie 2 oktober 2015

Image 5295916

Het viel moeder Reggie Huijs uit Maasbree ineens op: die pagina 39 in de speelgoedgids van Intertoys, met speelgoedhondjes en -paardjes, die had ze een jaar geleden ook gezien. Het pluchen loophondje, dat paarse paardje, de circuspuppy, dezelfde speeltjes, maar nu stukken duurder. Van 19,99 naar 24,99 euro, en van 25 naar 30 euro. Stevige prijsverhogingen en dan júíst bij die producten waar met uitroepteken 'Actieprijs' bij staat.Reggie zette een foto van beide pagina's op Facebook met als begeleidende tekst 'belachelijke prijsstijgingen'. Het regende reacties. ,,Van mensen die het met me eens waren tot mensen die begrip hadden voor Intertoys. Nooit gedacht dat het zoveel zou losmaken,'' lacht Reggie er nog om. Ook Intertoys reageerde: dat hogere productiekosten soms helaas leiden tot prijsstijgingen.AanbiedingenAanbiedingen, actie- en bodemprijzen. In de speelgoedgidsen voor Sinterklaas zijn ze lang niet altijd zo voordelig als ze worden gepresenteerd. Neem die speelgoedkeuken (met kookgeluiden): actieprijs 49,99, in de Intertoys-gids. Had hem vorig jaar maar gekocht, toen was-ie nog 34,99.Of het zachte babyspeelkleed: stond zowel vorig jaar als dit jaar als actiepakker in de gids: zelfde foto, zelfde stuk speelgoed, zelfde baby ook, maar in 2014 voor 42,99 en nu voor 49,99. Of die geinige kogelbaan, die speelgoedstofzuiger, die plastic 'Ark van Noach', ze zijn zo 20 procent duurder geworden in een jaar tijd. En alle onder de noemer 'Actieprijs'.Toegegeven: het is lang niet bij alle actieprijzen zo, maar goedkoper dan een jaar geleden zijn ze zelden. Alleen de Furby's zijn blijkbaar totaal uit de gratie: een jaar geleden kostten de knuffels al gauw 80 tot 90 euro, nu liggen ze in de ramsj voor 25 euro.Sandra de Jong van de Consumentenbond ligt er niet wakker van. In 2013 en 2014 deed de bond onderzoek naar de aanbiedingen in de sintgidsen. Er werd flink mee gesjoemeld. Een voorbeeld: een speelgoedtrein die van 125 naar 115 euro in prijs was gedaald, maar nooit voor 125 euro in de winkel heeft gelegen. Sterker: voor 99 euro, en dus was de trein eigenlijk zelfs 16 euro duurder geworden.Die 'van en voor-prijsaanduidingen' zijn inmiddels zo goed als verdwenen in de gidsen van Intertoys en Bart Smit. Dat er met de term 'Actieprijzen' wordt gegoocheld, noemt De Jong veel minder kwalijk. ,,Je prijzen ophogen mag nou eenmaal, óók als actieprijs.''TrucsTijs Rotmans, prijzenexpert van The Pricing Company, zegt dat dit soort trucs overal opduiken. ,,Acties als 'op=op' terwijl het nog lang niet op is. Of winkels die spullen inkopen voor de uitverkoop, terwijl uitverkoop suggereert dat je er snel bij moet zijn voor de laatste artikelen.''De beste tip, volgens Rotmans: ,,Vergelijk prijzen van meerdere speelgoedwinkels. En laat je nooit verleiden door mooie grote letters.''