Nieuws Actueel

Dieselgate: Andere software = andere auto

Rik Nizet 30 september 2015

Software auto 335

Het motormanagement van 11 miljoen diesels van het Volkswagenconcern, waarvan 160.000 in Nederland, moet opnieuw worden geprogrammeerd. Die software-update kan gevolgen hebben voor de prestaties of het verbruik van de wagens, maar dat is volgens experts nog van veel factoren afhankelijk.

Zo is het nog de vraag of de frauduleuze software die wagens in Amerikaanse uitstootproeven schoner deed lijken dan ze zijn, ook bij Europese tests is aangeslagen. VW zal daar duidelijkheid over moeten verschaffen. In de Verenigde Staten wordt namelijk op een andere manier getest dan hier, vertelt technisch expert Menno Neeteson van de ANWB.

Europese wagensHet betreffende programma is volgens VW wel in Europese wagens geïnstalleerd. "Maar als de software hier niet actief is geweest, kan die zonder verdere gevolgen worden verwijderd'', aldus Neeteson. Dat kan zelfs nog opgaan als de software ook in Europa testuitslagen heeft beïnvloed, maar de uitstoot van schadelijke gassen ook zonder dat gesjoemel binnen de normen zou zijn gebleven.

GeknoeiIndien blijkt dat de auto's het softwarematig geknoei wel degelijk nodig hadden om te voldoen aan de Europese milieunormen, zal ook hier dieper moeten worden ingegrepen in de werking van de motor. Dat kan ten koste gaan van de prestaties, zoals het vermogen en koppel (trekkracht) dat de motor levert. Ook kan het brandstofverbruik omhoog gaan.

Hoe erg dat is, verschilt sterk per model. De motoren met een cilinderinhoud van 2 liter bieden volgens Neeteson nog wel wat speelruimte, maar eigenaren van een auto met een motor van 1,2 liter kunnen het volgens hem wel gaan merken. "De prestaties van die motoren zijn nu al net aan, en dan heb je ineens een heel andere auto."

JuridischOf autobezitters verplicht kunnen worden hun motormanagement te laten aanpassen, is volgens de autokenner onduidelijk. "Daar kijken onze juristen naar.''