Nieuws Actueel

Digital Transformer: Van 'dit zijn wij' naar klantgericht

Caroline Spilt 16 oktober 2015

Digital transformers award geffen philips groot

Robert van Geffen (Philips) is de eerste en de beste 'Digital Transformer' van Nederland. Donderdagavond won hij de Digital Transformers Award 2015 in B.Amsterdam, vroeger de typemachinefabriek van IBM, nu een startup hangout. Over digitale transformatie gesproken.

Technologische vooruitgang gaat steeds sneller en als je niet meegaat als bedrijf is het binnen een paar jaar met je gedaan, klinkt het in de zaal. Maar bedrijven, en vooral de corporates, zijn log. Dus wie begint aan die taak waarbij je gegarandeerd een stel conservatieve 'cynics' tegen je in het harnas jaagt?

NetwerkenOm werknemers in het zonnetje te zetten die die taak oppakken, hebben zes dienstverleners in de online marketingbranche de Digital Transformers Award in het leven geroepen. Dit jaar wordt 'ie voor het eerst uitgereikt. Van Geffen heeft de primeur.

Frustratie"Tot vorig jaar had Philips Healthcare een website die alleen maar liet zien: 'dit zijn wij'. Totaal niet gericht op de klant." Van Geffen werkt als Global Digital Marketing Strategy & Technology Leader bij Philips Health Tech. De digitale verandering die hij doorvoert, is uit frustratie geboren. "Drie jaar geleden zijn wij dat gaan veranderen. We begonnen met het opzetten van pilots. Als je X doet, levert het je Y op. Puur uit frustratie dat de bedrijven waar ik vandaan kom al zoveel verder waren. Juist bij grote corporates is het vechten tegen de bierkaai. Je denkt dat er veel budget is, maar er wordt juist weinig geïnvesteerd in digital."

"Uiteindelijk hebben we in meer dan vijftig landen sites uitgerold, Excel-sheets vervangen, de content management chain verbeterd. Het pijnlijke is dat iedereen moet veranderen. Veel productmanagers zijn ouder. Die moet je in een nieuwe manier van werken duwen."

GenomineerdenVan Geffen laat ruim honderd andere gegadigden achter zich. Van de mensen die zijn aangedragen, nomineerden de initiatiefnemers er zes. Alle zes pitchen ze voor de zaal hun transformatieverhaal:

- Bas Touw Program Manager Agile Transformation binnen Nuon Customers Business to Consumers: "Je moet er naar toe dat managers als ze iets willen weten geen stuurgroep opzetten, maar naar buiten gaan en het aan de klant vragen."

- Caspar Fraiture Digital Transformation Manager a.i. bij VvAA: "We hebben dit jaar meer dan vijftig procent meer verzekeringen afgesloten dan in 2014."

- Maarten Stramrood Director Online Marketing & Insights bij Ziggo: "Innovatie, als die doodslaat kunnen wij het als bedrijf opgeven."

- Mijke Broeders Manager Digitale Strategie & Development bij de Efteling: "Anton Pieck wist al; techniek faciliteert het verhaal."- Robert van Geffen Global Digital Marketing Strategy & Technology Leader bij Philips HealthTech: "Philips heeft geen inzicht in hun producten nadat ze ze hebben verkocht. Er is geen post sales experience. Dat is een uitdaging voor digital."

- Wolter van Haersma Buma Head of Strategy & Development bij Transavia