Nieuws Actueel

Digitale kamerassistent altijd binnen handbereik

Van onze redactie 20 juni 2015

Image 5016560

Trek in een kopje koffie of een glaasje appelsap? Koptelefoon stuk of behoefte aan een extra deken of kussen? Patiënten van het Groene Hart Ziekenhuis kunnen dit tussen 07.30 en 20.00 uur via de nieuwe GHZ-app voor de smartphone of tablet aangeven en doorsturen naar hun roomassistant.Deze man of vrouw, verantwoordelijk voor de niet-medische zorg aan patiënten in het Goudse ziekenhuis, krijgt daarvan direct een melding. ,,We sturen dan een bericht terug dat we bijvoorbeeld over tien minuten met de bestelling op de kamer van de patiënt zijn'', aldus GHZ-roomassistant Ria Bargeman.RoomserviceVolgens Marcel Loot, manager Gastvrijheid van het Groene Hart Ziekenhuis, biedt de speciale applicatie (app) echter nog veel meer mogelijkheden. ,,Onze patiënten kunnen straks op deze manier ook gratis kranten en tijdschriften lezen, puzzelen of schaken, het behandelteam zien en twintig minuten gratis bellen. Maar ook voorlichtingsmaterialen over behandelingen, luisterboeken voor peuters, kerkradio en vele andere voorzieningen zijn beschikbaar. We willen de service de komende tijd nog verder uitbreiden met bijvoorbeeld roomservice voor bezoek, het doorgeven van de keuze voor het avondeten en het vinden van de route in het ziekenhuis.''De app is de afgelopen weken getest op twee verpleegafdelingen en komt binnenkort op alle afdelingen beschikbaar. Volgens Marcel Loot waren de ervaringen positief.GebruiksvriendelijkDat wordt bevestigd door de 56-jarige Jan Boerefijn uit Oudewater, die vanwege een bacteriële infectie in zijn knie een week in het ziekenhuis verblijft. ,,Ik heb niet veel verstand van computers, maar ik vind deze app zeer gebruiksvriendelijk. In één oogopslag is te zien wat je nodig hebt of wilt doen.''Roomassistant Ria Bargeman vult aan dat de app zeker ook voor patiënten op de afdeling neurologie zeer waardevol kan zijn. ,,Een deel van deze patiënten kan door bijvoorbeeld een beroerte moeilijk spreken. Maar dankzij deze app is het binnenkort mogelijk op een andere manier je wensen kenbaar te maken.''Patiënten die niet zelf over een smartphone of tablet beschikken, kunnen kosteloos en iPad lenen.