Nieuws Actueel

'Digitale werkplaats' spijkert het mkb bij

'Meten is weten!' Trainer Daan Suijlen kijkt zijn toehoorders indringend aan. ,,Hoe vinden je klanten je website? Via Facebook, LinkedIn of een zoekmachine?

David Bremmer 17 november 2015

Digitalewerkplaatsmkb1065

En zoeken ze met hun smartphone of desktop? Hoelang blijven ze eigenlijk op je site? Als je meer potentiële klanten wilt trekken of de conversie vergroten, dan móet je over die informatie beschikken."

WorkshopSuijlens training is één van de vijf workshops die gisteren en vandaag onder de naam 'Digitale Werkplaats' aan honderden kleine ondernemers en zelfstandigen uit Eindhoven worden gegeven. De praktijklessen zijn een initiatief van Google en mkb-kredietverschaffer Qredits. ,,Met de Digitale Werkplaats willen we kleine bedrijven en zzp'ers uit de regio de mogelijkheid bieden om het internet te benutten als groeimotor," zegt Pim van der Feltz, directeur van Google Nederland. ,,Dat gaat van online marketing tot basiskennis van internettools."

Slimste regioIn totaal 30.000 mkb-bedrijven en zzp'ers worden komende maanden getraind, in heel Europa gaat het zelfs om een miljoen mensen. De Nederlandse primeur is voor Eindhoven nu de Brabantse stad veel digitale startups kent en enkele jaren eerder al de titel 'slimste regio van de wereld' verwierf. Minister Kamp (Economische Zaken) kwam er speciaal voor uit Den Haag.

TipsAls de hoogwaardigheidsbekleders zijn verdwenen, luisteren de ondernemers aandachtig naar de trainingen. ,,Ik ben een bedrijf gestart in webdevelopment," vertelt Dhyana van Lith. ,,De tips die ik hier hoor, kan ik prima in de praktijk toepassen."

Een zaal verder vertelt trainer Patrick van Gils hoe beginnende bedrijfjes hun online zichtbaarheid kunnen vergroten. ,,Je smartphone is jouw online radio- en televisiestation," doceert hij. ,,Je moet in al je uitingen één duidelijke boodschap uitstralen," klinkt het verder.

SlidersCollega Suijlen adviseert de Eindhovense ondernemers om geen website sliders te gebruiken op hun internetpagina. Dat zijn de rechthoekige blokken bovenaan internetpagina's waarin informatie of een aanbieding na enkele seconden plaatsmaakt voor een nieuwe. ,,ING doet dat bijvoorbeeld niet goed. Sliders werken niet, dat is bewezen."

Een man in het publiek lijkt het niet helemaal te geloven. ,,Mijn gevoel zegt dat de site er zo véél beter uitziet." Suijlen maakt er meteen gehakt van. ,,Sorry, maar Amazon en Bol gebruiken ze niet voor niets al lang niet meer."