Nieuws Actueel

Distributie online is niet uitontwikkeld

Rik Nizet 2 maart 2015

Online distributie groot

Dat de groei van online de distributie verandert is duidelijk, maar het systeem van belevering hiervan is nog verre van uitontwikkeld. Klanten eisen een grotere flexibiliteit ten aanzien van afleveropties en worden veeleisender, zo bericht het ING Economisch Bureau.Hoe de verdeling van de belevering van online aankopen zich precies zal ontwikkelen is moeilijk te zeggen, maar duidelijk is wel dat gemak een belangrijke rol speelt. De klant bepaalt hoe de logistiek verloopt, terwijl dienstverleners ook meer grip willen hebben op het tijdstip van aflevering om de efficiëntie te verbeteren. Hier moet een gezond evenwicht in worden gevonden. Afhaalpunten hebben ook nadelen Het grootste deel van de bestellingen wordt thuisbezorgd, of opgehaald bij een van de duizenden afhaalpunten als Albert Heijn, Post NL, UPS Access points en tankstations (click & collect). Alles opgeteld worden voor het thuisbezorgen van pakjes meer kilometers en kosten gemaakt dan voor gebundelde verzending naar de winkelstraat. Dit is duur en bovendien milieubelastend. Same day deliveryHet is de vraag waar de optimale flexibiliteit ligt tegen acceptabele kosten. Hoge verzendkosten blijken een belangrijke aanleiding voor klanten om de aankoop af te breken. Hierdoor zal ‘same day delivery’ lang niet in elk geval een doorslaand succes worden als de kosten worden doorberekend. In de eerste helft van 2014 bedroegen de kosten gemiddeld 4,1% van de online aankoop (Thuiswinkel.org), maar bij goedkope producten ligt dit percentage aanzienlijk hoger. Veel retailers zien voor afhaalpunten de belangrijkste toekomst weggelegd, maar het is relatief duur om een afhaalpunt operationeel te houden. Ook worden er erg veel nieuwe punten geopend, waardoor de inefficiëntie toeneemt. Een toenemend aantal winkels biedt ook het ophalen in de winkel zelf aan. Het voordeel hiervan is dat klanten de gelegenheid hebben om direct te ruilen in de winkel. Zeker omdat veel retailers met fysieke vestigingen de verzendkosten dan schrappen kan dit nog flink groeien.SturingsmechanismenDe komende jaren verschuift het bevoorraden van winkels dus gedeeltelijk naar het beleveren van consumenten op plaats en tijdstip dat het de consument uitkomt. Idealiter wordt een gezonde balans gevonden tussen levering op maat, efficiëntie en duurzaamheid. Het zal moeten blijken of retailers (waaronder webwinkels) zich aanpassen en te sturen zijn. De ambitie om slimmere logistieke concepten te bedenken en gebruik te maken van stadsdistributiecentra als ontkoppelpunten kan hieraan bijdragen. Waarschijnlijk zal er in de toekomst daarnaast een vorm van stimulering en regulering in combinatie met aanpassing van bestaande toegangscriteria nodig blijken om de efficiëntie te bevorderen. Er is nu nog vaak nog onvoldoende aanleiding om zich aan te passen voor verladers.Last mileDe echte uitdaging van internetlogistiek zit in de last mile. The last mile zorgt voor de grootste milieubelasting in het logistieke proces en slokt 13 tot 75 procent van de totale logistieke kosten op.