Nieuws Actueel

Distributiebedrijf Bleckmann uit Oldenzaal zoekt werk voor chauffeurs

Van onze redactie 17 augustus 2015

Transport Carlo ter Ellen

Daar peilde onder meer vakbond FNV Transport de stemming onder tweehonderd medewerkers vanwege het voorgenomen ontslag van zo’n dertig chauffeurs en de onzekere situatie van evenzoveel magazijnmedewerkers van het bedrijf. Tijdens de bijeenkomst bleken de woede en actiebereidheid groot.

WerkFinancieel-directeur Meulman zei zondag dat het bedrijf zijn uiterste best zal doen zoveel mogelijk mensen aan het werk te houden. „We proberen de personele gevolgen te beperken en spannen ons in om mensen intern te herplaatsen. Lukt dat niet, dan kijken we of we bijvoorbeeld chauffeurs extern naar ander werk kunnen begeleiden.”

OptimistischMeulman is daar ‘optimistisch’ over. ,,Sinds de bekendmaking van de reorganisatie (ruim anderhalve week geleden, red.) hebben zich drie of vier transportbedrijven uit de regio gemeld met de mededeling dat ze chauffeurs kunnen gebruiken. Daar gaan we nu met deze collega-bedrijven naar kijken.” Hoeveel chauffeurs mogelijk bij andere bedrijven worden geplaatst, kon Meulman niet zeggen.

'Gedumpt'Bleckmann bespreekt de situatie dinsdag met de ondernemingsraad en woensdag met de bonden. Bij het personeel van Bleckmann groeit de boosheid over het voorgenomen ontslag van de chauffeurs. „De mensen zijn oprecht woedend”, zei vakbondsbestuurder Edwin Atema van FNV Transport. Chauffeurs zeiden zich ‘gedumpt’ en ‘afgedankt’ te voelen. Een van hen las een brief met die strekking voor. Vakbondsman Atema signaleerde een groeiende actiebereidheid. Binnen het bedrijf is een actiecomité opgericht.MarktomstandighedenDe reorganisatie is volgens het bedrijf het noodzakelijke gevolg van de veranderde marktomstandigheden. Bleckmann telt 650 medewerkers, van wie er 500 actief zijn in Twente. Doordat steeds meer kleding via internet wordt verkocht, lijdt het bedrijf verlies op de nationale distributie.

Buitenlandse chauffeursDe boosheid draait om het feit dat een deel van het transport volgens de bond wordt uitbesteed aan bedrijven die met goedkope buitenlandse chauffeurs werken. „Dat is onbestaanbaar”, zegt Atema. „Verdwijnt er werk, kijk dan eerst naar flexibele externe krachten.”

Foto: Carlo ter Ellen