Nieuws Actueel

Dj in orkestprogramma 'om te relativeren'

Van onze redactie 8 december 2014

Maar de house-held heeft wel degelijk een duidelijke missie bij de RTL 4-talentenjacht op zoek naar de beste amateurorkestleden."Mensen in de klassieke muziek doen vaak heel verheven. Ik wil laten zien dat ze het allemaal niet zo serieus moeten nemen."

In Het orkest van Nederland strijden amateurmusici om een plekje in het 65-koppige orkest dat op 22 december optreedt in het Koninklijk Concertgebouw. Kandidaten doen auditie voor de vakjury die bestaat uit Jan Willem de Vriend (dirigent), Simone Lamsma (violiste), pianist Wibi Soerjadi, operazangeres Tania Kross en dj/producer Ronald Molendijk. De eerste aflevering van het vierdelige programma trok zondagavond 853.000 kijkers naar RTL 4.

Molendijk werd de afgelopen jaren wel vaker benaderd voor talentenjachten, voornamelijk om als jurylid te speuren naar nieuw dj-talent. Maar daar voelde hij weinig voor. Tot RTL voorbijkwam met Het orkest van Nederland. "Ik heb het gevoel dat ik hier echt iets kan bijdragen. Ik zit hier om het allemaal een beetje te relativeren."

Aanvaring De dj en producer stoort zich nogal aan het ‘high brow’ imago van klassieke muziek. "Doe eens niet zo druk. Een orkest is eigenlijk gewoon één grote coverband. Die muziek is al duizenden keren gespeeld. Klassieke muziek is helemaal niet zo bijzonder als klassiekemuziekmensen graag denken." Zijn instelling zet de verhoudingen binnen de vakjury nogal eens op scherp. "Ik heb vaak aanvaringen met de anderen. Zij letten heel erg op de techniek. Voor mij hoeft het allemaal niet zo precies op de tel, als mensen maar lol hebben en emotie in hun muziek leggen. Muziek heeft voor mij helemaal niets te maken met regels." Speciaal voor het eenmalige optreden in het Concertgebouw componeert Molendijk een aantal muziekstukken met een flinke beat.

Collega-jurylid Jan Willem de Vriend, die het nieuw te vormen orkest op 22 december moet dirigeren tijdens de uitvoering die live wordt uitgezonden, denkt er het zijne van. "In mijn sector is een enorme afstand ontstaan tussen makers en publiek. Dat mogen we onszelf aanrekenen en daar moeten we ook echt iets aan doen. Een programma als dit is een manier om het publiek weer te interesseren voor klassieke muziek. Maar die crossovers met house of popmuziek, daar heb ik moeite mee. We moeten het publiek juist een beetje opvoeden. Laten horen dat er meer is dan alleen muziek met boem-boem-boem." Hij is het dan ook hardgrondig oneens met Molendijk, die een beat toevoegt aan klassieke stukken om ze toegankelijker te maken. "Daarvan wordt die prachtige eeuwenoude muziek alleen maar slechter."