Nieuws Actueel

Do's en don'ts van private lease

Bram de Vrind 5 augustus 2015

Golf gte plug in hybride 7 procent bijtelling phev

De 'auto van de zaak' kent vele gezichten. Zo gebeurt het steeds vaker dat de zakenauto een vorm van private lease is waarbij niet de werkgever maar de werknemer de financiële risico's loopt. Private lease is een aantrekkelijke optie maar kan een bron van juridische conflicten zijn. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met je leaseauto als de omstandigheden op het werk veranderen? De AFM komt binnenkort met een onderzoek naar de risico's van private lease.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) voert momenteel een verkenning uit naar de omvang van het gebruik van leaseconstructies bij auto's en het mogelijke risico op overkreditering voor de consument. Het onderzoek was te verwachten. Aan sommige leaseconstructies kleeft een bedenkelijk imago. Reclames voor private lease met kreten als 'geen melding bij het bureau BKR' zijn hier debet aan.

HypotheekPersoneel dat zo graag een nieuw modelletje voor de deur wil, kan in de problemen komen als schulden en financiële verplichtingen zich opstapelen. Want reken er maar op dat je aan het leasecontract vastzit. Met alle sores vandien. Dat geldt sowieso bij ontslag of overstap naar ander werk, maar ook bijvoorbeeld als een werknemer minder wil/moet gaan werken, zoals bij zwangerschapsverlof en je minder geld krijgt van je werkgever voor vervoer. Soms blijkt een hypotheek voor een huis ook een probleem omdat de leaseauto gewoon een persoonlijke lening blijkt.

HuurkoopVolgens het Nibud is leasen een vorm van lenen. Er zijn twee vormen van leasen: financiële leasing en operationele leasing. Het Nibud: "Financiële leasing lijkt veel op huurkoop. In veel gevallen kun je aan het eind van de leaseperiode het product aankopen tegen een symbolisch bedrag. Pas als je het bedrag van de koopoptie hebt betaald, ben je eigenaar. Als je de aflossing niet meer kunt opbrengen, en je hebt nog geen 75 procent van je schuld afbetaald, kan de leasemaatschappij het product opeisen."

Doorlopend kredietHet Nibud: "Operational leasen lijkt meer op huren. Na afloop van het contract ben je bij operationele leasing geen eigenaar. Auto's worden bijvoorbeeld op deze manier aangeboden ('private lease'). Voordat je een leaseovereenkomst sluit, is het raadzaam een vergelijking te maken met een persoonlijke lening of een doorlopend krediet."

Loden lastEr is de laatste tijd veel aandacht voor private lease. Temeer omdat werkgevers zich nog de loden last van de crisis herinneren met garages vol auto's van ontslagen personeel. De zakelijke markt ziet er vanwege alle maatregelen van het kabinet dit jaar nog redelijk uit, maar de particuliere verkoop van auto's is niet best. Ter illustratie: volgens recente cijfers is het zakelijk wagenpark gemiddeld 2,8 jaar oud en het wagenpark van particulieren gemiddeld 10,1 jaar!

VerdubbelingVolgens het ING Economisch Bureau is de rol van private lease in de totale markt nu nog beperkt, maar kende het afgelopen jaar een enorme groei. "Volgens de VNA, Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen, verdubbelde het aantal private lease contracten onder haar leden van 7.450 in 2013 naar 15.100 in 2014. Van dit aantal is ongeveer 60 procent (9.000 contracten) in 2014 nieuw afgesloten. De leden van de VNA zijn goed voor bijna 90 procent van het totale leasepark in Nederland. De totale private lease markt, inclusief niet-VNA leden, zou dan naar schatting op een kleine 17.000 auto’s uitkomen (8.500 in 2013), waarvan 10.000 nieuw afgesloten contracten in 2014", aldus de ING.

ZZP'ersEen private leaseauto wordt dus populairder en het biedt ontegenzeggelijk voordelen. Door de vaste kosten per maand weet je aan toe bent; je rijdt fluitend naar de garage voor onderhoud en reparatie. De ANWB is ook enthousiast: "Een vast maandbedrag is vooral ideaal voor startende ondernemers en ZZP’ers, die geen geld willen investeren in een auto."

Lees verder op BC.nl