Nieuws Actueel

Docenten praten op school over aanslagen Parijs

Van onze redactie 16 november 2015

Image 5446582

Hoe besprak u vanochtend in de klas de aanslag? Ik heb eerst nagevraagd hoeveel kinderen van de aanslagen wisten, of ze het journaal volgden en ook welke feiten ze wisten. Daar was ik best van onder de indruk: veel leerlingen hebben het nieuws gevolgd dit weekend. We bespraken daarna ook wat er op het journaal is gezegd. Ik wil dat ze leren dat je ook het journaal kritisch moet bekijken. Dat je kan onderzoeken wat er allemaal op je afkomt. Waarom is het eigenlijk belangrijk om er op school over te praten. Is dat niet een taak van ouders? De meeste leerlingen hebben het er ook met hun ouders over gehad. De een meer dan de ander. Een meisje hoorde: je hoeft je geen zorgen te maken, het is het werk van een klein groepje gekken. De ander moest bij haar moeder in bed komen liggen omdat die zich zo onveilig voelde. Dat zijn wellicht twee uitersten, maar voor hun perspectief is het belangrijk om dat te horen. Leerlingen krijgen in de les de kans om over iets te praten dat er echt toedoet.

Wordt er in de klas anders gereageerd op deze aanslag in Parijs dan die op de redactie van Charlie Hebdo? Voor de leerlingen komen deze aanslagen veel dichterbij dan die van januari. Ze voelden zich bij Charlie Hebdo veiliger omdat er zo duidelijk een reden was waarom dat tijdschrift werd aangevallen. Nu is het willekeuriger waardoor er ook sneller het idee ontstaat: dit kan overal. Maar hoe moet je als een docent reageren als leerlingen het eens zijn met de aanslagen? Dat was bij Charlie Hebdo wel het geval op sommige scholen. Er zijn zaken die je keihard moet veroordelen. Daar zijn deze aanslagen een voorbeeld van. Maar kinderen moet je niet afrekenen op hun kind zijn. Zij denken vaak niet goed na over wat ze zeggen en praten gewoon na wat ze horen. Houd dat voor ogen. Een tip is om dan met de kinderen mee te praten en een gesprek aan te gaan over wat ze zeggen. Zo ervaren ze vaak heel goed dat wat ze zeggen, niet gedeeld wordt door anderen en dat er ook een andere mening mogelijk is. Zijn de kinderen met een gerust hart naar de volgende les gegaan? Nou, dat verschilt heel erg. Er was iemand die nu veel meer wist dan voorheen en die was ineens banger geworden. Het is daarom ook belangrijk om de les goed af te sluiten door te zeggen dat je als docent beschikbaar bent voor vragen of een gesprek.