Nieuws Actueel

Doodskist Harry Mulisch op reclameposter

Jeroen Jansen 18 februari 2014

Door een blunder van Nationale Notaris, prijkt de doodskist van Harry Mulisch nu op 1500 reclameposters. Het bedrijf wil met de actie aandacht vragen voor het regelen van het testament, maar wist niet dat de foto afkomstig was van de uitvaart van de schrijver.

Het NRC schrijft dat de familie van de in 2010 overleden Mulisch contact opnam met het notarisbedrijf. Het bedrijf heeft nog 3500 posters meer liggen, maar is niet van plan de actie te stoppen. Albert van der Wijk, directeur van Nationale Notaris, zegt tegen de krant: "De familie heeft ons dat niet gevraagd, maar we zijn nog met ze in gesprek. Als het tot nare situaties leidt voor de familie, zullen we het stopzetten van de verspreiding serieus overwegen. Maar stoppen zou een forse financiële aderlating betekenen."

BetaaldOm deze campagne te ontwikkelen, heeft het notariskantoor een reclamebureau ingehuurd. Deze zocht de foto van de begrafenis van Mulisch uit. Van der Wijk stelt dat het een aansprekende foto was. "Het is allemaal netjes gegaan. We hebben betaald voor de rechten van de foto."

OnwetendHet reclamebureau kwam er later wel achter dat het Harry Mulisch was, die in de kist op de foto naar zijn laatste rustplaats begeleid wordt. Het notariskantoor wist hier niets van.

Uitvaart Harry Mulisch ongevraagd gebruikt in commercial. Erven Mulisch woest. #mulischpic.twitter.com/Ah2YnjzbY1

— Abdelkader Benali (@abdelkabenali) February 16, 2014