Nieuws Actueel

Dorst naar duurder bier helpt AB InBev

Caroline Spilt 30 oktober 2015

Biergigant Anheuser-Busch InBev is er afgelopen kwartaal net als concurrent Heineken in geslaagd meer en ook duurder bier aan de man te brengen. De grootste brouwer ter wereld zag de bierverkoop met 1,5 procent toenemen en de omzet met een kleine 8 procent tot 12,2 miljard dollar (11,1 miljard euro).

Het nettoresultaat ging sterk omhoog, van 1,4 naar 2,5 miljard dollar. De brutowinst, geschoond voor eenmalige posten, dikte met een kleine 10 procent aan tot 4,7 miljard dollar. AB InBev merkt wel op dat het derde kwartaal vorig jaar sterk negatief werd beïnvloed door tegenvallers in de Verenigde Staten, Brazilië en Mexico.

PositieverAB InBev is positiever geworden over de omzetontwikkeling dit jaar omdat duurdere bieren een groter deel van de verkoop uitmaken dan eerder gedacht. De opbrengsten per verkochte hectoliter stijgen daardoor sneller dan de gemiddelde consumentenprijzen. Eerder werd een toename in lijn met de inflatie voorzien.