Nieuws Actueel

Drie online-ondernemers brengen met Department Store leven in de kale Hofpassage in hartje Enschede

Van onze redactie 8 juni 2015

Department Store Ellen Snoeyer Floran Bijsterbosch John Wieling Emiel Muijderman

Het online winkelen heeft een enorme vlucht genomen, maar volgens Wieling hebben ook gewone winkels nog toekomst. „Je hebt klanten die echt alleen online kopen. Verder heb je een groep die online kijkt, maar naar de winkel komt om te passen. Verder is er nog steeds een grote groep die naar Enschede komt om te shoppen, voor een gezellig dagje uit.”

Klanten weten zijn zaak goed te vinden, zegt de ondernemer. „Vroeger aan de Kuipersdijk kwamen de mensen vrij gericht, de drempel was redelijk hoog. Hier hebben we een open winkel die een breed publiek aantrekt. De binnenstad trekt veel Duitsers, zeker in het weekend. Die houden van dit soort winkels.”

Voldoende mensen

Aan de loop hoeft het wat hem betreft niet te liggen in de Hofpassage. „Er lopen voldoende mensen doorheen, ondanks de leegstand, dat valt me op. Dit is blijkbaar een belangrijke schakel tussen het Van Heekplein en de Langestraat.”

De drie ondernemers zijn van plan om het assortiment in het najaar uit te breiden met outdoorkleding, Noorse truien, keukengerei en schrijfwaren. „We willen groeien naar het concept van een klein warenhuis”, licht Wieling toe. „Niet massaal, meer klein en gezellig, overzichtelijk en met verschillende thema’s.”

Samenwerking

Voor hem is de samenwerking tussen de drie onlinezaken onder één dak een toonbeeld van wat hij ‘het nieuwe ondernemen’ noemt. Volgens de zakenman is het in deze tijd bijna onmogelijk om op eigen kracht een succesvolle winkel te beginnen. „Vroeger ging je naar de bank, vertelde je wat je van plan was en kreeg je het geld. Dat is nu veel en veel moeilijker. Ook online is het heel lastig als je nog moet beginnen.”

De oplossing zit ’m volgens Wieling in het bundelen van krachten. „Als kleine ondernemers moet je gaan samenwerken. Je vult elkaar aan en je gunt elkaar wat.” Een voorwaarde is dat het past en klikt. „Tazzo is qua stijl een mooie aanvulling op onze collectie. Floran kende ik al als kleine jongen. Hij is twintig jaar jonger, hipper ook, brengt nieuw elan. Dan komt hij met zo’n lamp waar mijn wenkbrauwen van gaan fronsen. Ik zou hem zelf niet hebben opgehangen, maar hij past toch in het plaatje. Ik ben al jaren bezig met het online ondernemen en het loopt goed, maar je mist de input van gelijkgestemden om je heen. Je leert van elkaar. Wij hebben vroeger de kans ook gehad om te beginnen. Waarom zou je het een ander niet gunnen?”

Foto: Ellen Snoeyer, Floran Bijsterbosch en John Wieling. (Emiel Muijderman)