Nieuws Actueel

Duitse klant blijft hard nodig in winkelstraten Winterswijk

Van onze redactie 7 september 2015

Winterswijk Frans Nikkels

Het toevoegen van horeca aan de winkelstraten in Winterswijk heeft goed uitgepakt voor de aantrekkelijkheid van het centrum. Dat zei wethouder Rik Gommers gistermiddag tijdens een debat van Sociëteit Winterswijk.

Consumenten uit Duitsland Centraal stond de vraag hoe Winterswijk ervoor kan zorgen dat het dorp ook in de toekomst voldoende consumenten van buiten kan blijven trekken, met name uit Duitsland. Het winkelbestand is namelijk bijna vier keer groter dan passend is bij een omvang van een plaats met 22.000 inwoners. Tot nu toe hebben de recessie en de krimp daar nauwelijks negatief effect op gehad. De decentrale ligging, dicht bij de grens en zonder directe concurrentie van andere plaatsen, draagt daartoe bij.

Gemütlichkeit"Duitsers vinden hier vooral Gemütlichkeit. En ze krijgen hier een cadeautje, namelijk gratis parkeren. Dat werkt net als een plakje worst bij de slager: je koopt meer dan je van plan was", stelde ondernemer Henk ten Dolle.

Variatie Maar, zo waarschuwde ondernemer Henk te Kulve, het winkelbestand moet wel gevarieerd blijven. "Dus niet alleen ketens, maar ook authentieke winkeltjes, met typisch Nederlandse artikelen. Daar kan nog een betere balans in gevonden worden."

Of winkeliers het met deze analyse eens zijn, bleef tijdens het debat onduidelijk. De sociëteit was, vanwege het onderwerp, juist van de zaterdagmiddag uitgeweken naar de zondagmiddag, om winkeliers zo de kans te geven aan te schuiven. Toch schitterde de middenstand door afwezigheid. Slechts vijftien andere geïnteresseerden bogen zich over het thema.

Innovatie en verwerking "Misschien komen de winkeliers niet opdagen omdat het ze goed gaat en ze het geen discussie waard vinden", opperde gespreksleider Jan Rietman. Ten Dolle veegde dat van tafel: "Voor niemand is het momenteel makkelijk. Daarom zou er volgens mij wel meer moeten gebeuren op het gebied van innovatie en vernieuwing van het winkelbestand. Je moet de aansluiting blijven houden bij wat de Duitse klant wil."

Foto: Frans Nikkels