Nieuws Actueel

Duitse tolplannen gaan door, ANWB niet blij

Van onze redactie 8 mei 2015

Verkeer thinkstock

De tol moet volgend jaar ingaan. Volgens de plannen komen er drie tarieven voor een vignet van tien dagen. Voor de schoonste auto's moeten buitenlandse automobilisten 5 euro neerleggen voor zo'n vignet. Er komt een middentarief van 10 euro en de zwaarste vervuilers gaan 15 euro voor tien dagen betalen. Duitse automobilisten moeten een jaarvignet aanschaffen, maar krijgen dat terug doordat hun wegenbelasting omlaaggaat.

Dobrindt denkt door de tol 513,6 miljoen euro per jaar binnen te halen, maar de tegenstanders van de tolplannen in Duitsland denken dat dat veel minder zal zijn.

VerzetBuurlanden als Nederland zijn fel tegen de tol, maar ook in drie Duitse deelstaten die aan een ander land grenzen (Noord-Rijnland-Westfalen, Baden-Württemberg en Rijnland-Palts) is er veel verzet tegen de plannen. De Europese Commissie moet nog oordelen of de plannen volgens de Europese regels kunnen. Vrijwel zeker zal het Europese Hof van Justitie in Luxemburg het definitieve oordeel moeten vellen.

De ANWB wil dat Brussel snel naar de situatie kijkt. ,,De Europese Commissie moet direct kijken wat wel en niet kan. Onze hoop is dat het plan niet doorgaat, wij zijn er geen voorstander van", laat en woordvoerder weten.DiscriminatieDe ANWB heeft vooral moeite met het vignet voor tien dagen dat buitenlanders moeten kopen. Volgens de bond is er sprake van discriminatie. Volgens de ANWB profiteert Duitsland al van de Nederlanders. ,,Duitsland is het belangrijkste vakantieland voor Nederlanders. Ze geven er hun geld uit, ze tanken er, ze betalen dat bedrag voor het vignet dus al.''

Ook vraagt de bond zich af of Duitsland de opbrengsten van de tol überhaupt nodig heeft. ,,Als Duitsland problemen heeft met achterstallig onderhoud van zijn wegen en geld tekort komt, kan Berlijn ook met Europa praten. Er is Europees geld voor infrastructuur, het geld kunnen ze dus ook in Europa halen.''

'Duitse tol is heilloze weg'Het is ,,heel teleurstellend'' dat Duitsland definitief kiest voor tol op de Autobahnen en Bundesstrassen. Dat zegt directeur Karel Groen van de Eems Dollard Regio, de samenwerking van de grensstreken in Noord-Nederland en Noordwest-Duitsland. ,,De tol is een heilloze weg. In de grensregio is enorm veel tegenstand. Duitsers zijn bang dat het ze geld kost op het gebied van inkoop en toerisme'', aldus Groen vrijdag.

De Duitse Tweede Kamer was al akkoord gegaan met de tol en vrijdag stemde ook de Eerste Kamer in Berlijn in. Daarmee zijn de tegenstanders uitgespeeld in Duitsland. Wel lopen er nog zaken bij de Europese Commissie in Brussel en het Europees Hof van Justitie in Luxemburg. ,,Alleen daar hebben we nog hulp te verwachten'', zegt Groen.