Nieuws Actueel

Duitse tolplannen leveren veel minder op

Van onze redactie 18 maart 2015

Image 4813042

Onderzoeksbureau Schmid Mobility Solutions deed in opdracht van de Groenen in de Bondsdag onderzoek naar de tol en maakt gehakt van de methodiek die Dobrindt heeft gevolgd.

Dubbeltelling De minister ging bij de berekeningen uit van 130 tot 170 miljoen buitenlandse auto's die jaarlijks Duitsland aandoen. ,,Dat is in zoverre fout, dat er slechts 70,4 miljoen daadwerkelijk op de wegen naar Duitsland rijden. Het is klaarblijkelijk tot een dubbeltelling gekomen omdat ook het uitgaande verkeer is meegenomen'', aldus de onderzoekers.

De inkomsten liggen een daardoor stuk lager. Daarnaast zijn de kosten voor het hele project zo'n 40 miljoen euro te laag ingeschat. Er zijn veel meer verkooppunten voor vignetten nodig die 24 uur per dag open zijn. De plannen leveren volgens de onderzoekers maximaal 140 miljoen euro op. Dat is nog geen 5 procent van het gat op de begroting voor het onderhoud van de grote doorgaande wegen.

Verzet in buurlanden Dobrindt wil buitenlandse automobilisten mee laten betalen voor dat onderhoud. Duitsers worden gecompenseerd voor de tol door een verlaging van de wegenbelasting. De plannen stuiten op veel verzet in buurlanden als Nederland en Oostenrijk en ook in eigen land kan Dobrindt rekenen op veel kritiek.