Nieuws Actueel

Duitsers uit het Ruhrgebied moeten door nieuwe reclamecampagne zin krijgen in Enschede

Van onze redactie 29 september 2015

Duits campagne fransnikkels

Terwijl fotograaf Peter Howe het enthousiasme vastlegt met de camera, bekijkt zijn collega Anna Dickerhoff op haar laptop de eerste resultaten van de fotoshoot in Enschede. Zin maken in de stad Enschede, dat is de opdracht van Howe, Dickerhoff en hun collega’s van het communicatiebureau Manx uit Essen. Enschede Promotie heeft Manx in de arm genomen voor de nieuwe Duitslandcampagne. De campagne met onder meer billboards wordt volgende maand gelanceerd in Essen, een metropool van ruim 575.000 inwoners in het Ruhrgebied. Enschede lokt met het motto ‘Holland om de hoek’, oftewel: Enschede is dichterbij dan je denkt. „Veel mensen in het Ruhrgebied kennen Enschede nog niet”, zegt Dickerhoff. „Ze rijden naar Venlo of naar Arnhem om te winkelen. Dat deed ik tot nu toe ook.”

PubliekstrekkersZe was verrast over wat ze aantrof in Enschede, zegt ze. „Dit is een heel makkelijke campagne om te maken”, bekent ze. „Alles is er, je hoeft er niets bij te verzinnen, het alleen te laten zien. Hoe mooi het hier is.” Duitsers zijn gek op Nederland, ook dat helpt mee. „De bijzondere flair, de vriendelijke sfeer, de openheid van de mensen. Alles is net iets anders dan thuis.” Dat geldt zeker voor de winkels. De publiekstrekkers zijn niet de grote ketens die in elke grotere stad te vinden zijn. Nee, haar landgenoten zijn juist gek op de kleine speciaalzaken. Zoals Scooter, of woonwinkel Goods4home schuin tegenover.

Manier van levenVroeger scoorde Nederland met tulpen, klompen en molens, met kaas en vis. Wat Dickerhoff betreft is dat voorgoed verleden tijd. „Nu gaat het veel meer om de Hollandse manier van leven, of wat wij ons daarbij voorstellen. Mensen hebben plezier, ze genieten van het leven van alledag, ze hebben stijl. Dat maakt die bijzondere flair, samen met de typische architectuur en de mooie inrichting van winkels en huizen.”

AuthenticiteitDe fotoshoot in Enschede is een bewuste keuze van Manx. „Het gaat om authenticiteit. We geloven dat we dit niet kunnen vervangen door foto’s die ergens anders zijn gemaakt. Je wilt dat mensen zin krijgen in Enschede, dan moet je de stad laten zien. Het moet authentiek zijn en herkenbaar. Mensen moeten een goede reden hebben om een uur, anderhalf uur in de auto te zitten. Wij willen die speciale sfeer van Holland, dus moet je precies dat laten zien.”

Weekendje wegDe nieuwe Duitslandcampagne moet het Ruhrgebied behalve voor een dagje winkelen ook enthousiast maken voor een weekendje weg naar Enschede. Ook dat ziet Dickerhoff helemaal zitten. „De stad heeft de toerist voldoende te bieden. Je hoeft niet ver te rijden, maar voelt je direct op vakantie, dat is aanlokkelijk. Een uur rijden is precies de juiste afstand.”

Foto: Frans Nikkels