Nieuws Actueel

Duncan Stutterheim: 'Shit, we konden ze niet verslaan'

Bewonderaars roemen zijn daadkracht, criticasters laken zijn onbezonnenheid. Feit is dat Duncan Stutterheim (Purmerend, 1971) ID&T wist op te bouwen van onbeduidend gabberparty-bedrijfje tot internationale evenementenorganisator die wereldwijd miljoenen danceliefhebbers in beweging brengt. Anderhalf jaar geleden verkocht hij zijn bedrijf voor een riante 100 miljoen euro aan het Amerikaanse SFX. "Een miljardenbedrijf werd onze concurrent. We gingen het niet redden met ons balansje."

Bram de Vrind 19 februari 2015

Duncanstutterheimsuccesdeondernemeridt335

Succes

Michiel Mol: Jongens, we schrijven geschiedenis Hennie van der Most: Ik moet nu effe knokken Victor Muller: Ik onderhandel met een death wish Marjan Strijbosch: Ik heb iets succesvols in me Taco Carlier: Fietsen is extreem sexy Emile Ratelband: Geld, daar schijt ik op Frans Heesen: Jacht met waterval? Alles kan! Rob Heilbron: Ik lijd pijn Ilja Gort: Zo is het en anders lazer je maar op Joop van den Ende: Succes is een drug Special: Topondernemers aan het woord

Stutterheim die aan ID&T verbonden bleef, mag zich nu één van de rijkste werknemers van Nederland noemen. Hij toucheerde naar verluidt 30 miljoen euro met de verkoop van zijn aandelen. Dat terwijl zijn bedrijf tien jaar geleden nog aan de rand van de afgrond stond. De zwaar verlieslatende radiozender ID&T Radio hing de danceorganisator als een molensteem om de nek. Maar ID&T ontdeed zich van de overbodige ballast: radiostation, strandtent en magazine werden van de hand gedaan. Het ging terug naar zijn roots: de organisatie van dancefeesten. Met goed gevolg: feesten als Tomorrowland, Sensation en Mystery Land werden wereldwijd succesvol in de markt gezet.

Tegeltjeswijsheden verboden. Je succesformule in twee zinnen."Zien wat iedereen ziet, maar doen wat niemand doet. Passie in zaken en iets positiefs toevoegen aan de maatschappij."

Leg uit."We hebben met onze feesten altijd net voor een andere aanpak dan gekozen dan de concurrentie. We hebben bijvoorbeeld nooit bezuinigd op kwaliteit, zelfs als er te weinig bezoekers waren. Dan maakten we maar verlies op een feest. In de jaren negentig waren wij een van de weinigen die maandagochtend negen uur gewoon de telefoon opnamen. En we hebben doorgezet en lef gehad. Ik zeg altijd: 'als je het niet doet, gebeurt het sowieso niet'."

Iets positiefs toevoegen aan de maatschappij. Hoe is dat ontstaan?"Dat is begonnen toen ik vanaf 2007 voor een paar jaar in Australië woonde. Ik raakte enorm geïnspireerd door de premier, Kevin Rudd, die de natuur hoog op de agenda had staan. Maar toen begon ik mezelf af te vragen: wat doe ík eigenlijk, als vader van twee kinderen? Ik deed dus helemaal niks. Toen ben ik anders gaan denken. Met ID&T zijn we een Australisch project tegen ontbossing gaan ondersteunen. Ik fiets nu altijd naar het werk, dat scheelt de helft van de kilometers met de auto. Inmiddels hebben we een hele afdeling opgezet, waar drie mensen fulltime werken. Daarmee zijn we meerdere projecten en initiatieven begonnen."

Welke projecten vind je het meest geslaagd?

"We hebben '10.000 hours', een vrijwilligersproject. Daarmee hebben we in november bijvoorbeeld 400 surprises ingepakt voor kinderen bij de Voedselbank, want die krijgen natuurlijk geen goed cadeau. Dat is klein, maar ook weer niet. Want op onze website praten we daarover en dat zien honderdduizenden mensen dan weer. En gratis kraanwater op festivals. Dat vind ik wel echt een groot ding."

Dat is in de gemeente Amsterdam toch sinds 2013 verplicht? "Klopt, maar wij zijn er al eerder mee begonnen. Van der Laan (burgemeester van Amsterdam, red) heeft gezien dat het werkt en vervolgens verplicht gesteld."

Wat denk je dat je kunt bereiken met dit soort initiatieven?"Ik geloof er heilig in dat een twintiger nu bewustere keuzes maakt dan toen ik twintig was. Dat de nieuwe generatie ervoor zal kiezen om op bio-kerosine te vliegen, als de prijs hetzelfde is als dat van een normaal ticket. Ik geloof erin dat een bedrijf onderdeel is van de samenleving. En als elke ondernemer iets doet dan kun je die veranderen. Ik heb dat als extra element aan mijn bedrijfsfilosofie toegevoegd."

Wat is jouw sterkste eigenschap als ondernemer?"Dat ik een 'magger' ben. Als ik het echt wil, kan ik veel bereiken. Ik ben niet van de praatjes, maar van het doen."

Je hebt ook een paar mislukkingen op je naam staan. Daadkracht hoeft niet altijd een deugd te zijn. "Wat is de definitie van 'ondernemen' in de dikke Van Dale? Waarschijnlijk iets in de trant van: proberen. Ja toch? Dat vind ik ondernemen. Nederland heeft te veel de cultuur van: is niet gelukt, hè? Ja, en? Lukt jou alles in je privéleven? Nee toch? Je moet gewoon doen, proberen. Dat calvinisme zit er nog sterk ingebakken in Nederland."

Is calvinistisch denken volgens jou nog schadelijker dan een flinke zeperd maken?"Túúúúrlijk! Natuurlijk ben ik geen fan van faillissementen, maar als je een faillissement in de boeken hebt, heb je het wel echt geprobeerd. Daar kan ik alleen maar respect voor hebben. En dan moet je het nog een keer proberen."

Het avontuur met radiozender ID&T Radio die in 2005 werd verkocht met ruim drie miljoen euro verlies, sleurde je bedrijf bijna de afgrond in. Was dat jouw grootste zakelijke misser? "Die fout mag ik niet meer maken. Het probleem was toen dat ik iets te veel in mezelf geloofde. Toen heb ik 100 procent het risico op me genomen. En de contracten getekend met de overheid dat ik voor tien jaar de vergunning zou houden. Uiteindelijk kon ik dat dus niet waarmaken. Ik heb het bedrijf op het spel gezet. Achteraf vond ik dat echt gevaarlijk en onverstandig."

Moet jij soms worden afgeremd? "Ja, en daarom heb ik acht jaar geleden ook voor gekozen om mijn meerderheidsbelang in ID&T op te geven, waardoor mijn stem niet langer doorslaggevend is. Mijn vader (Cor Stutterheim, oud-bestuursvoorzitter automatiseerder CMG, red) vond dat een onverstandige beslissing, maar achteraf heeft het mij veel gebracht. Sindsdien geef ik mijn mening, maar ik heb het niet meer voor het zeggen. In die rol probeer ik me meer te manifesteren."

ID&T was een succesvol, winstgevend bedrijf voordat het anderhalf jaar geleden op jouw initiatief voor 130 miljoen dollar aan het Amerikaanse SFX werd verkocht. Waarom moest die stap worden gezet?"Ik voelde dat ik steeds verder van de doelgroep kwam te staan. Ik heb 23 jaar lang met liefde feesten georganiseerd, maar er komt ook een moment dat je het steeds lastiger vindt om tot 7 uur 's ochtends op te blijven. Maar ook zakelijk: we konden niet verder groeien. We hebben na de overname Tomorrowland in Brazilië gelanceerd. Het opzetten van dat feest kostte zes-tien miljoen euro! Wij hadden voor de overname een eigen vermogen van vier miljoen. Dus dat hadden we gewoon niet. Wij konden dat risico niet nemen. Over die materie hebben we het nu. Ik heb tot de dag van vandaag geen spijt van de overname."

Voelde je ook de hete adem van de concurrentie?"Jazeker. LiveNation heeft tot drie jaar geleden nooit over elektronische muziek gekletst. En ineens stond in het jaarverslag: we gaan elektronische muziek serieus nemen. Ze hebben daarop een aantal bedrijven in onze branche overgenomen, dus er kwam een hele grote jongen op de markt, een bedrijf van vier miljard werd onze concurrent. Dan ga je wel nadenken: shit, kunnen we ze verslaan? Nee, is het antwoord. Wij gingen het niet redden met ons balansje met vier miljoen."

Blikkend naar de toekomst: wat is je grootste uitdaging?"Dat ID&T goede jonge mensen aan zich kan binden. Die verstand hebben van het organiseren van feesten, en mooie producten maken. En dat die mensen en kennis in Nederland blijven. Dat hoop ik echt."

Je ziet jezelf niet tot je 65ste de scepter zwaaien bij ID&T?"Zeker niet. Dat moeten andere mensen doen. Ik heb op de lange termijn andere interessen en ambities."

Je bent met ID&T één van de grote investeerders in de oude Shell-toren in Amsterdam-Noord, die wordt omgebouwd tot hotel en danceclub. Wanneer wordt dat project afgerond?"De planning is om april 2016 open te gaan. Het loopt fantastisch binnen budget, alles is verhuurd. Het is echt een ongelooflijk project. Ik was vanochtend op de bouw en daar zijn we gewoon 638 heipalen in de grond aan het slaan. Dan sta je daar en zeg je tegen jezelf: Jezus wat zijn we aan het doen, man? Dat is echt hele serieuze materie."