Nieuws Actueel

Durf nee te zeggen

Lotte Grimberg 23 februari 2015

Nee zeggen tegen je opdrachtgever kan wel eens heel veel ellende en kosten besparen. Professionals zijn echter vaak bang om de relatie te schaden of de opdracht te verliezen als ze eerlijk zijn. 'Toch is dit nu juist de manier om je te onderscheiden', aldus Jan Willem van den Brink en Maarten van Os, in hun nieuwe boek 'Opdrachtgever tevreden'.

Naar de mond te pratenVeel professionals hebben de neiging om hun opdrachtgevers enigszins naar de mond te praten, en hebben een 'u vraagt, wij draaien'-mentaliteit. In het huidige economische klimaat is dat een doodlopende straat. Er wordt voortdurend kritisch gekeken naar bestaansrecht van stafafdelingen en het inhuren van professionals. Als je niet wilt worden vervangen door een externe partij of door een prijsvechter, kun je beter maar waarde toevoegen.

OngemakkelijkUit onderzoek naar klanttevredenheid in de zakelijke dienstverlening blijkt steevast: een goed kennisniveau is noodzakelijk, maar niet voldoende. Maar zelf als klanten expliciet aangeven dat ze een hechtere vertrouwensband, meer proactiviteit en eerlijk ongevraagd advies willen, geven de inhoudelijk deskundige professionals nauwelijks thuis. Zomaar een klant ongevraagd bellen of tegenspreken, voelt in het begin buitengewoon ongemakkelijk. Toch zullen professionals dit moeten leren, is de stelling van de auteurs.